Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Erasmus+: Workshop voor Syrische docenten door Kazachstaanse collega

Op dinsdag 8 maart organiseerde het ICLON een workshop voor Syrische docenten. De workshop werd gegeven door Assiya Alibekova van de KAZGUU Universiteit in Kazachstan.

Met vijf collega’s verbleef zij afgelopen week in Nederland in het kader van de Erasmus+-stafuitwisseling tussen de Universiteit Leiden en drie universiteiten in Kazachstan.

Curriculum samenstellen

De workshop had ten doel om op een creatieve manier de grondslagen van curriculumontwerp te oefenen. Syrische en Kazachstaanse collega’s stelden samen een curriculum samen voor een imaginaire beroepsopleiding in het hoger onderwijs. Eerst werd beschreven wat een professional in dat beroep doet. Op grond daarvan werd samen bepaald hoe het onderwijsprogramma eruit zou moeten zien, qua inhoud en onderwijsaanpak. Tenslotte werden de basisprincipes van curriculumontwerp samen afgeleid. Het internationale gezelschap van Syrische, Kazachstaanse en Nederlandse collega’s stortte zich met veel professioneel plezier op de gevarieerde opdrachten tijdens de workshop.

Tekst loopt door onder afbeelding

Train de trainer

Het Erasmus+ project betreft een ‘train the trainer’-traject voor Kazachstaanse collega’s. Een aantal van hen was al eerder voor een ‘professional development’-training van drie maanden in Leiden met een Kazachstaanse beurs van het Bolashak-programma. In mei gaan vijf collega’s van het ICLON naar Kazachstan om daar samen met de Erasmus+collega’s een drietal workshops te geven over curriculum-ontwikkeling, ICT in het onderwijs en over het schrijven van ‘research proposals’. Een uitgebreide beschrijving van dit Erasmus+ project verscheen eerder op de website van het Central Asia Project van de Universiteit Leiden.

Mobile educator

De Syrische docenten zijn onderdeel van het Mobile Educator-project, waarin ICLON en Dutch Academic Services samenwerken om Syrische docenten te helpen zich te professionaliseren op het gebied van onderwijs in Nederland en ‘blended learning’, met als doel om hun beroepsvaardigheden effectief te kunnen inzetten in hun nieuwe situatie. De training is inmiddels zijn derde week ingegaan en de deelnemers zijn professioneel, enthousiast en gedreven. Deze week bezoeken zij een aantal scholen in het voortgezet onderwijs en starten ze met een aantal onderwijsprojecten. Onder andere bij de Faculteit Food & Nutrition van De Haagse Hogeschool en bij het Universe Awareness programma dat vanuit de Universiteit Leiden 'kinderen in achterstandsituaties in contact brengt met inspirerende aspecten van de sterrenkunde'.