Wetenschappelijk onderzoek doen op Lowlands?

Popfestival Lowlands roept wetenschappers op om voorstellen te doen voor onderzoek op het festival (19 t/m 21 augustus).

Bijzonder onderzoeksterrein

Lowlands is een driedaags festival waar zo’n 55.000 mensen even uit hun dagelijkse leven stappen en een bijzondere, kortstondige gemeenschap vormen. Een plek waar nieuwe relaties en vriendschappen ontstaan. Kortom: een bijzonder onderzoeksterrein voor wetenschappers. Lowlands, BKB en New Scientist nodigen daarom wetenschappers uit een onderzoeksvoorstel in te sturen voor Lowlands Science.

Criteria

De mogelijkheden zijn legio, mits de kwaliteit en de haalbaarheid gewaarborgd zijn in de voorstellen. Wat zou u willen onderzoeken op Lowlands? De aanvraag dient aan de volgende criteria te voldoen:

• Het onderzoek dient maatschappelijk en wetenschappelijk relevant te zijn
  • Het onderzoek moet zichtbaar en/of relevant zijn voor het Lowlandspubliek
  • Het onderzoek dient in maximaal 1500 woorden omschreven te worden

De sluitingsdatum voor de voorstellen is vrijdag 1 april (zie kader voor meer informatie).

Lowlands Science

Lowlands Science kende in 2015 een succesvol debuut. Er was een groot lab aanwezig waarin bezoekers onderwerp werden van experimenten van onder andere de Universiteit Leiden en het LUMC, de TU Delft en de Universiteit van Amsterdam. Zo deden wetenschappers onderzoek naar de aanwezigheid van het 'adventure gen' bij bezoekers en naar de mogelijkheid om letterlijk hersengolven te laten synchroniseren. Ook kon het publiek met virtuele hulpmiddelen ervaren hoe het is om stokoud te zijn. Lange rijen van onderzoeksrespondenten vormden zich, ondanks het bloedhete weer.

Colleges

Het festival biedt ook een podium voor korte colleges: Lowland University. De Leidse stamcelprofessor Christine Mummery zette in 2013 onder grote belangstelling uiteen hoe stamcellen defecte organen kunnen repareren. De wetenschappelijke line-up van dit jaar is nog niet bekend.

(Lowlands)

Lees meer over de criteria van de aanvraag voor Lowlands Science