Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Ben jij geschikt voor het leraarschap?

Het voorgezet onderwijs heeft behoefte aan meer universitair geschoolde docenten. De lerarenopleiding van het ICLON ontwikkelde een kaartspel om Leidse studenten daarvoor te interesseren.

Wat doe je als je klas voorstelt om een ijsje te eten? Hoe reageer je als een jongen na de vakantie in een jurk naar school komt? En wat als je het gevoel hebt dat één scholier wordt buitengesloten? Het zijn stuk voor stuk vragen waar docenten in het voortgezet onderwijs mee te maken krijgen.

Meer dan kennisoverdracht

Het ICLON – het centrum voor lerarenopleidingen van de Universiteit Leiden – heeft deze en andere vragen nu gebundeld in het kaartspel Wie is de leraar?. De speler moet alle kennis, vaardigheden en creativiteit inzetten die echte docenten gebruiken om een klas op een goede manier les te geven.

Het spel is in eerste instantie bedoeld om studenten – maar ook andere geïnteresseerden – op een speelse manier kennis te laten maken met het leraarschap. Door het spel te spelen ontdek je dat het leraarschap veel breder is dan alleen het overdragen van kennis. Je kunt een belangrijke rol spelen in het leven van de scholieren. Door het spel denk je na of je leraar zou willen en kunnen worden.

Prikkelen van nieuwsgierigheid

Vice-rector magnificus Simone Buitendijk nam op 18 februari het eerste exemplaar van het kaartspel in ontvangst. ‘Hopelijk zijn er door dit kaartspel meer studenten geïnteresseerd in het vak van docent in het voortgezet onderwijs. Dan kunnen zij bijdragen aan het prikkelen van de nieuwsgierigheid van scholieren. Dat is ook in ons eigen belang: nieuwsgierige scholieren worden later vaak goede studenten.’

Meer leraren met universitair diploma

Het ministerie van Onderwijs (OCW) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU) pleiten al langer voor meer universitair geschoolde docenten in het voortgezet onderwijs. Dat doen zij onder meer in de zogeheten Lerarenagenda, een plan om het leraarschap te verbeteren.