Twee NWO ECHO subsidies voor de Leidse Chemie

Twee jonge excellente chemici, Jeroen Codée en Sander van Kasteren, hebben een ECHO subsidie van € 260.000 euro toegekend gekregen door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Hiermee kunnen hun onderzoeksprojecten van start gaan.

De gehonoreerde projecten

Een vierde dimensie voor immunologie
Sander van Kasteren
In dit voorstel worden nieuwe middelen ontwikkeld, waarmee we voor het eerst precies antwoord kunnen vinden op de vraag hoe snel antigenen worden aangeboden aan het immuunsysteem. Hiermee hoopt Van Kasteren nieuwe fundamentele inzichten te vergaren over deze complexe, belangrijke processen die ten grondslag liggen aan immuniteit tegen pathogenen en kanker.

Een gecombineerde theoretische en experimentele aanpak om de stereo-elektronische substituent effecten in furanosyleringen te begrijpen
Jeroen Codée
Dit voorstel beschijft een onderzoek naar de effecten van substituenten op de reactiviteit en selectiviteit in koppelingsreacties van 5-ring koolhydraten. Deze effecten, die een belangrijke rol spelen in de synthetische koolhydraat chemie, worden zowel computationeel als experimenteel onderzocht om deze in detail te kunnen doorgronden.

Over ECHO subsidies

De ECHO-subsidies bieden onderzoekers de kans om creatieve, risicovolle ideeën uit te werken, die de kiem kunnen zijn voor onderzoeksthema’s van de toekomst.

De ECHO-STIP-subsidies zijn een specifieke stimulans voor nieuw benoemde onderzoekers op zogeheten ‘chemische zwaartepunten’, die de commissie-Breimer per universiteit heeft vastgesteld in het Advies implementatie Sectorplan natuur- en scheikunde.

In totaal ontving NWO-CW 169 aanvragen voor ECHO subsidies, waarvan 16 aanvragen werden toegekend.