"Leer te leven met terreurdreiging"

Neemt de terreurdreiging toe als Nederland ook in Syrië gaat bombarderen? "We staan bij IS al op de lijst van grote vijanden", relativeert drs. Jelle van Buuren, terrorismedeskundige aan de Universiteit Leiden in het Reformatorisch Dagblad. "Maar alles kan. Ook dat iemand morgen zijn geweer leegschiet op het Leidseplein."

Ondanks de "reële mogelijkheid van een aanslag" in Nederland pleit Van Buuren voor nuchterheid. "We moeten niet doen alsof de dreiging met 25 procent toeneemt als ons land de bombardementen op IS-doelen uitbreidt. Zo'n lineair verband is er niet. In IS-publicaties, zoals de Engelstalige glossy Dabiq, worden wij als land volop genoemd. Al dan niet in combinatie met Wilders.

Wij zijn al de grote vijand van IS, omdat we meedoen aan de bombardementen in Irak. Er ontstaat niet ineens een nieuwe situatie als we ook in Syrië gaan bombarderen. Maar ik begrijp de link die mensen leggen wel.

We moeten nuchter blijven, niet ineens alles drastisch omgooien. We zullen met terreurdreiging moeten leren leven. Deze situatie gaat niet in drie maanden over." Lees het hele interview hier.