Microsoft-onderzoeker Chayes ontvangt eredoctoraat op dies natalis

Dr. Jennifer Chayes, directeur van Microsoft Research in Boston en New York, ontvangt op 8 februari 2016 een Leids eredoctoraat uit handen van Frank den Hollander, hoogleraar Kansrekening en Statistische fysica.

Toponderzoekster

Dr. Jennifer Tour Chayes
Dr. Jennifer Chayes

Den Hollander zegt zeer vereerd te zijn dat Chayes het eredoctoraat accepteert. 'Ze is een internationaal toponderzoekster op het gebied van de statistische fysica, de stochastiek en de discrete wiskunde en heeft de afgelopen dertig jaar baanbrekend werk verricht. Daarnaast heeft ze bij Microsoft centrale rol gespeeld in het opstarten van een internationaal zeer succesvolle onderzoeksgroep Onder haar leiding zijn opnieuw grote doorbraken bereikt, op het gebied van complexe netwerken. En ze zet zich wereldwijd in voor vrouwen in de wetenschap.'

Summa cum laude

Chayes (VS, 1956) studeerde aan de Wesleyan University in Connecticut summa cum laude af in de natuurkunde en de biologie en promoveerde in de wiskundige natuurkunde aan Princeton University. Na haar promotie was ze werkzaam bij Harvard University, Cornell University en de University of California, Los Angeles (UCLA). In de jaren bij  UCLA zorgde ze met anderen voor vele doorbraken in de studie van fase-overgangen, in het bijzonder de percolatietheorie en de theorie van veeldeeltjessystemen. Hiermee dwong ze zeer veel respect af bij zowel de natuurkundigen als wiskundigen.

Distinguished Scientist bij Microsoft

In 1997 trad Chayes in dienst van Microsoft als senior onderzoeker en hoofd van de Theory Group. Daarnaast bleef ze tot 2008 hoogleraar aan de University of Washington. In de loop der tijd klom Chayes op naar haar huidige functie, die ze sinds 2012 bekleedt: algemeen directeur van Microsoft Research in Boston en New York City. De Microsoft Corporation onderscheidde haar in 2010 met de eretitel Distinguished Scientist.

Vele malen gelauwerd

Chayes is vele malen gelauwerd. Ze is fellow van de American Mathematical Society en lid van de American Academy of Arts and Sciences. In 2015 ontving ze de John von Neumann Lecture Award, de hoogste onderscheiding van de Society for Industrial and Applied Mathematics. Uit de lijst van erkenningen blijkt dat Chayes in de Verenigde Staten ook een belangrijk rolmodel is. Zo ontving ze negen keer een eerbetoon als succesvolle vrouwelijke bèta-wetenschapper. Ze was en is een veelgevraagd bestuurder: ze was vicepresident van de American Mathematical Society en voorzitter van de Mathematics Section of the American Association for the Advancement of Science, waarbij een belangrijke focus steeds lag in het stimuleren van jong talent en het helpen van vrouwen met hun carrière in de wetenschap.

Wetenschapper gebleven

Naast haar functies bij Microsoft is Chayes steeds met één been in de wetenschap blijven staan. Ook nadat ze haar academische functie bij de University of Washington opgaf, bleef ze onverminderd en intensief publiceren. Ze heeft wereldwijd talloze  lezingen gegeven en is als (mede)organisator betrokken bij veel wetenschappelijke congressen.

(25 november 2015/CH)