Edwin Bakker bij Nieuwsuur over jihadproces

Edwin Bakker reageerde op dinsdag 20 oktober in Nieuwsuur op de strafeisen van het Openbaar Ministerie (OM) voor de negen verdachten in het jihadproces.

Voor alle verdachten is volgens het OM bewezen dat ze schuldig zijn aan deelname aan een criminele, terroristische organisatie. De hoogste straf van zeven jaar wordt geëist voor Azzedine C. Hij zou de aanjager en leider zijn van de groep en zit als enige nog in voorarrest. Tegen Rudolph H. is zes jaar geëist, tegen Ousama C. vijf.

Prof. dr. Edwin Bakker

Extremisme

Wat Bakker betreft is aannemelijk dat de groep zich schuldig maakte aan opruiing, maar hij verwacht dat het terroristisch oogmerk van de organisatie lastiger te bewijzen is. De hoogleraar kijkt uit naar de uitspraak, die volgens hem raakt aan de grenzen van de rechtsstaat en de vrijheid van meningsuiting: "Dit is een thema dat meer gaat spelen de komende jaren. Niet alleen vanuit jihadistische hoek, maar breder: extremisme in welke vorm dan ook."

Nieuwsuur: Jihadproces: OM eist tot zeven jaar cel

Edwin Bakker

Edwin Bakker is hoogleraar (Contra-)Terrorisme aan de Universiteit Leiden en directeur van het Centre for Terrorism & Counterterrorism in Den Haag. Zijn onderzoeksonderwerpen zijn radicalisering en jihadistisch terrorisme in het algemeen en profielen van (jihadistische) terroristen in het bijzonder. Daarnaast richt zijn onderzoek zich op het omgaan met (angst voor) terrorisme en beleidsimplicaties op dit terrein.

Meer weten?

Leiden Safety and Security Blog:
Large "Jihad court case" started in The Netherlands

Studeren in Den Haag

Masters
Crisis and Security Management

Onderwijs voor professionals
Leergang Terrorisme, recht en veiligheid voor practitioners