Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Unieke aanpak bij begeleiding van startende leraren

Veel beginnende docenten vinden de eerste jaren voor de klas zwaar en verlaten het onderwijs daarom vaak vroegtijdig. Goede begeleiding kan startende docenten helpen zich te ontwikkelen tot kundige docenten die met plezier voor de klas staan. In het project BSL werken scholen aan het ontwikkelen van hun eigen aanpak bij het begeleiden van startende leraren.

Uitval voorkomen

Sinds vorig jaar voert het ICLON samen met de TU Delft en de Hogeschool Rotterdam een groot regionaal BSL (begeleiden startende leraren) project uit. Het project is onderdeel van een landelijk door OCW geïnitieerd project gericht op de eerste drie jaar van de beroepsuitoefening. Een belangrijk doel is het voorkomen van vroegtijdige uitval van startende docenten. Alle universiteiten hebben samen met HBO opleidingen in hun regio’s een dergelijk project ingericht. 

Professionele leergemeenschappen

Willem van der Wolk (ICLON), een van de projectleiders:

'Ons project is uniek door de gekozen aanpak. De deelnemers zijn docenten die op de participerende school hun beginnende collega's begeleiden. Zij ontwikkelen in PLG’s (Professionele Leergemeenschappen) hun eigen begeleidingstrajecten. Zo krijgt elke school een traject op maat voor de starters op die school.'

Dat scholen deze aanpak waarderen, blijkt uit het grote aantal deelnemende scholen: 79. In het schooljaar 2014-2015 zijn 40 scholen met het project gestart, en komend schooljaar komen er nog 39 scholen bij.

Deelnemen

Scholen kunnen zich opgeven voor deelname in het schooljaar 2016-2017. Kijk daarvoor op de website van BSL Zuid-Holland.
Voor het schooljaar 2015-2016 is deelname niet meer mogelijk.