‘Met het Oog op Morgen’ interviewt Erik de Maaker over India

Naar aanleiding van het toenemend geweld in oostelijk India tegen vrouwen beschuldigd van hekserij, interviewde Max van Weezel van het Radio 1 programma ‘Met het oog op morgen’ antropoloog Erik de Maaker.

Hekserij sterk geworteld in religie

Erik de Maaker

De directe aanleiding was de arrestatie in de Indiase deelstaat Assam van 16 mensen die ervan verdacht worden een vermeende heks te hebben onthoofd. India, vaak gezien als de grootste democratie ter wereld, komt steeds vaker in het nieuws als economische grootmacht in wording. Dat lijkt in tegenspraak met het toenemend geweld tegen heksen in oostelijk India, maar toch is dat niet het geval. Volgens de officiële cijfers zijn er in de periode tussen 1991 en 2010 in India ten minste 1700 personen om vergelijkbare redenen vermoord.

In het interview vertelt Dr. Erik de Maaker dat die toename van het aantal gevallen duidt op enerzijds de grote, en groter wordende, sociale spanningen in de regio. Dit als gevolg van aanhoudend ‘ethisch’ geweld, en de ingrijpende economische en sociale veranderingen die in de plattelandsgebieden plaatsvinden. Anderzijds is de Indiase staat (mede daartoe gedwongen door mensenrechten activisten) steeds proactiever in haar optreden om dit soort excessen te documenteren en te trachten de schuldigen te berechten.

Mensenrechten activisten beschouwen dit vooral als geweld tegen (met name alleenstaande) vrouwen dat erop gericht is om hun land te stelen, maar daarbij gaan ze voorbij aan de lange geschiedenis van hekserij in de regio. Het geloof in hekserij is sterk geworteld in het Hindoeisme, maar Christenen en Moslims die in deze multi-etnische en multi-religieuze regio leven zijn er zeker niet immuun voor, stelt De Maaker.

Luister hier het interview: 'Hekserij in Zuid-Azië' - Met het Oog op Morgen (22-07-2015)