Medicijnontwikkeling, hoe kan het efficiënter?

Nieuwe medicijnen ontwikkelen kost jaren; van de reageerbuis naar testen in de mens. In dit traject komt het regelmatig voor dat een middel dat in een eerste fase heel kansrijk leek, in een later stadium toch afvalt. Dit kost tijd en geld. Universiteit Leiden en het LUMC werken nauw samen om deze keten efficiënter te maken.

Een kijkje in de keten

In het nieuwe wetenschapsdossier Efficiënte Medicijnontwikkeling lees je hoe dit in zijn werk gaat en krijg je een fascinerend kijkje in de gehele Leidse keten van geneesmiddelenonderzoek. Medici, farmaceuten, biochemici, scheikundigen en wiskundigen van de Universiteit Leiden en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) werken nauw samen om bouwstenen en aangrijpingspunten voor nieuwe medicijnen te vinden, en het ontwikkelproces efficiënter te maken. Dit werk levert belangrijke resultaten op. Leidse chemisch biologen onder leiding van dr. Mario van der Stelt ontdekten een nieuwe meetmethode om geneesmiddelenonderzoek te versnellen. Het LUMC start een grootschalige test van een veelbelovend medicijn tegen hoofdpijn.

Afval scheiden in de cel verfijnt kankertherapie

Herman Overkleeft is hoogleraar bio-organische synthese: hij maakt nieuwe moleculen. Overkleeft werkt met het proteasoom, een van de belangrijkste afbraakmachines van het lichaam. Dit grote eiwitcomplex in de cel breekt andere eiwitten af die overbodig of beschadigd zijn.

Hoe uitzaaiing geremd wordt door genen uit te schakelen

Bob van de Water, hoogleraar Drug Safety Sciences, reconstrueert de manier waarop borstkanker uitzaait. Zijn onderzoeksteam werkt nauw samen met het Erasmus Medisch Centrum.

Meer informatie over het onderzoek binnen de keten van geneesmiddelenontwikkeling is te vinden in het Wetenschapsdossier Efficiënte Medicijnontwikkeling. Het dossier maakt deel uit van een serie dossiers over actueel Leids onderzoek dat de samenleving raakt.