Studentes zetten zich in voor Slaaghwijk

Vier Leidse studentes Pedagogische Wetenschappen gaan de komende weken proberen om de verschillende bevolkingsgroepen in de Slaaghwijk in Leiden nader tot elkaar te brengen.

De multiculturele wijk profileert zichzelf als 'vreedzame wijk' en de Brede School Merenwijk stelt dit thema centraal in de lessen. Buiten de school blijkt het thema echter niet erg te leven. De stichting Move besloot daarom Leidse studenten te vragen een project op te zetten dat kinderen in de Slaaghwijk de gelegenheid geeft om elkaar te ontmoeten.

In buurthuis 'Op eigen wieken' gaan studenten Nadia van Elten, Lisa Menander, Roos de Nijs en Mariska Roelofsma vier wijklessen geven voor kinderen van 10 tot 12 jaar. "Ter voorbereiding hebben we door de wijk gewandeld en hebben we kinderen aangesproken", vertelt Nadia van Elten. In de eerste bijeenkomst willen de vier studentes de kinderen bewust maken van hun vooroordelen ten aanzien van studenten. "Dat ze lui zijn en veel bier drinken, bijvoorbeeld." Volgens Van Elten komen kinderen in de wijk niet zo snel met studenten in aanraking. "Wij willen ze met onze wereld laten kennismaken."

Bron: Leidsch Dagblad, 25 mei 2015, door: Wilfred Simons.