Universiteit Leiden scoort goed in CWTS Ranking 2015

De Universiteit Leiden staat op plaats 52 en is daarmee de eerste Nederlandse universiteit in de CWTS Leiden Ranking 2015. Vorig jaar stond de Universiteit Leiden op plaats 53. In de top 100 staan zes Nederlandse universiteiten en 37 Europese universiteiten.

Top 10 gedomineerd door Amerikaanse universiteiten

De Universiteit Leiden is de 14e Europese universiteit. De top 10 van de CWTS ranking wordt gevormd door Amerikaanse Universiteiten; alleen de nummer 10 komt uit Israƫl.

Impact van wetenschappelijk werk

In de CWTS Leiden Ranking worden universiteiten gerangschikt op basis van een citatieanalyse die de impact van hun wetenschappelijke werk toont. In deze ranking zijn dit jaar de prestaties van de 750 beste universiteiten opgenomen. De ranking wordt opgesteld door het Centre for Science and Technology Studies (CWTS) van de Universiteit Leiden en is gebaseerd op objectieve gegevens over publicaties en citaties. Gekeken wordt naar de 10% meest geciteerde publicaties op het vakgebied.

Samenwerking tussen universiteiten

De CWTS Leiden Ranking levert ook informatie over (internationale) samenwerking tussen universiteiten. 82,6% van de publicaties van de Universiteit Leiden is het resultaat van samenwerking met een of meer andere instellingen; bij 55,2% zijn buitenlandse instellingen betrokken. Ook is de samenwerking met het bedrijfsleven gemeten: 6,9% van de publicaties is afkomstig uit samenwerking met de industrie. De internationale koploper in samenwerking met de industrie is de Technische Universiteit Eindhoven.

Betere onderlinge vergelijking mogelijk

De CWTS Leiden Ranking 2015 maakt het mogelijk universiteiten op diverse aspecten van de wetenschappelijke prestaties met elkaar te vergelijken. De ranglijst presenteert vier indicatoren van wetenschappelijke impact en vier indicatoren van samenwerking. Ook is het dit jaar voor het eerst mogelijk om de indicatoren niet alleen op instellingsniveau te vergelijken, maar ook op het niveau van vijf brede wetenschapsgebieden. De CWTS Leiden Ranking is de enige wereldwijde ranglijst van universiteiten die gedetailleerd openbaar maakt hoe de indicatoren berekend worden en is daarmee de meest transparante.

(CvdG)