Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

LUF-subsidie voor keuzevak ‘Virtual Reality’ (LIACS)

Het keuzevak 'Virtual Reality for Research and Education', dat start in september 2015, heeft van de Gratama-Stichting en het Leids Universiteits Fonds een subsidie toegekend gekregen van ruim tienduizend euro. De subsidie werd aangevraagd door promovendus Robin de Lange en prof. dr. Jaap van den Herik, Opleidingsdirecteur van de mastersopleiding Media Technology.

Het gaat om virtual reality-ontwikkelingen zoals van de Oculus Rift, Google Cardboard en andere Virtual Reality headsets. Zij maken het voor iedereen mogelijk om Virtual Reality ervaringen te hebben. Zo kennen we de virtuele achtbaanritjes of de spelwerelden waar je echt in kunt rondlopen. Maar de toepasbaarheid is van de virtuele werelden is stukken groter en biedt daardoor ook veel meer potentie voor onderwijs en onderzoek.

Virtual Reality in het onderwijs

Scheikundigen kunnen bijvoorbeeld complexe chemische reacties visualiseren en op die manier beter begrijpen. De ervaring van een Massive Online Open Course (MOOC) kan levensecht worden gemaakt voor studenten over de hele wereld. Voor studenten archeologie wordt het mogelijk om een vindplaats te reconstrueren en te verkennen vanuit de collegezaal.

Eenvoudig te ontwikkelen

Met betaalbare 360° camera’s en geavanceerde software wordt het steeds eenvoudiger om inhoud te maken voor Virtual Reality. Dit biedt voor studenten, onderzoekers en docenten de mogelijkheid om zelf Virtual Reality ervaringen te ontwikkelen en op die manier de problemen in hun vakgebied beter inzichtelijk te maken.

Over het keuzevak

In het keuzevak, dat open is voor Bachelor- en Masterstudenten vanuit allerlei studierichtingen, gaan 25 studenten op zoek naar dit soort toepassingen binnen verschillende vakgebieden. Als eindproject maken de studenten in een team een werkend prototype van een Virtual Reality concept dat ze zelf hebben ontwikkeld.

Promotieonderzoek

Dit keuzevak is onderdeel van het promotieonderzoek van Robin de Lange, onder begeleiding van prof. dr. Bas Haring. De Lange verkent de mogelijkheden van Virtual Reality als hulpmiddel. Hij probeert allerlei complexe problemen te begrijpen. Het doel van dit onderzoek is om op korte termijn Virtual Reality ervaringen die direct toepasbaar zijn als onderwijsmiddel binnen of buiten de Universiteit te verzamelen en ontwikkelen. De resultaten hiervan worden onder andere gecommuniceerd in een symposium begin 2016.

Links

Keuzevak Virtual Reality for Science Education

Afbeelding: Oculus Rift in gebruik door de U.S. Navy, credits U.S. Navy