Juichen voor de zon bij Oude Sterrewacht

Blijven turen om nét die ene glimp op te vangen, aanmoedigend juichen naar de hemel, filmopnames bijwonen: er viel genoeg te beleven bij de Oude Sterrewacht. Daar waren meer dan 600 mensen getuige van de laatste bijna volledige zonsverduistering van dit decennium.

Een glimp van de zon

Een grote stroom mensen liep op vrijdag 20 maart naar De Oude Sterrewacht Leiden om het unieke natuurfenomeen te bekijken. Buiten stonden diverse telescopen opgesteld waarmee de zon bekeken kon worden en er werden ook eclipsbrillen uitgedeeld. Ondanks de voorspelde opklaringen was er veel bewolking. Dit mocht de pret niet drukken, meer dan 600 man kwam op de verduistering af. Astronoom Frans Snik was verguld met die opkomst: ‘Prachtig om te zien dat zoveel mensen ondanks het weer hier naartoe zijn gekomen om de zon te zien!.’ Aangemoedigd onder een luid gejuich van het publiek kwam de zon kwam af en toe tevoorschijn en werden camera’s naar de hemel gericht om dit speciale moment vast te leggen.

Test of the heliostat, a couple of days before the eclipse. (Photo: Poppy Savenije)
Test met de nieuwe zonnekijker. (foto: Poppy Savenije)

Ingenieuze zonnekijker getest

De eclips was het uitgelezen moment voor de eerste test met de nieuwe zonnekijker van de Oude Sterrewacht. Het apparaat bestaat uit een ingenieus spiegelsysteem, dat het zonlicht vanaf het dak van de Oude Sterrewacht naar het bezoekerscentrum in de kelder stuurt. Daar projecteert de kijker een afbeelding van de zon van 70 cm doorsnee ‘live’ op de muur.  De zonnekijker is gebouwd door studenten van de Leidse Instrumentenmaker School.

Opnames voor ‘Einstein’s Light’

In the red jacket: film maker Nickolas Barris (Photo: Poppy Savenije)
In de rode jas: filmmaker Nickolas Barris (foto: Poppy Savenije)

Hollywoodschrijver en producer Nickolas Barris was aanwezig om opnames te maken voor zijn documentaire ‘Einstein’s Light’. Deze film gaat over de grensverleggende ontdekkingen van Nobelprijswinnaars Albert Einstein en Hendrik Lorentz. De documentaire is een modern middel om kijkers te inspireren om hun verbeelding te gebruiken en tot innovatieve ideeën te komen. De documentaire zal later dit jaar worden vertoond ter gelegenheid van het 88e lustrum van Universiteit Leiden.

Kleinste bezoekers

Peering through one of the telescopes (Photo: Poppy Savenije)
Turen door een van de telescopen. (foto: Poppy Savenije)

Onderzoeker Felix Bettonvil gaf aansluitend op de zonsverduistering een lezing over zonnetelescopen en zonsverduisteringen. Ook aan kleinste bezoekers was gedacht: zij konden door het speelse onderwijsprogramma Universe Awareness meer over het heelal leren.

Zie ook

In de media