Netwerkanalyse voor meer transparantie

Vrijdag 9 mei jl. kwam onze nieuwe tool lynks in Nieuwsuur. Lynks is een unieke software die netwerken op een intuïtieve manier visualiseert. De tool is ontwikkeld door het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden, in samenwerking met Universiteit van Amsterdam.

Transparantie?
In de rapportage van Nieuwsuur kwam naar voren dat 15 van de 75 Eerste Kamerleden hun nevenfuncties niet volledig kenbaar gemaakt hebben. Dit is wenselijk om zo het risico voor belangenverstrengeling en corruptie te verkleinen.

Interactieve graphic
Op de website van Nieuwsuur is een interactieve graphic van lynks geplaatst die het netwerk van alle functies van de Eerste Kamerleden buiten de Kamer inzichtelijk maakt. Bezoekers kunnen virtueel door het netwerk reizen en ook hun eigen netwerk samenstellen

Interesse in lynks?

Lynks is op vele manieren te gebruiken om beschikbare data meer betekenis te geven - zeker in de huidige netwerkmaatschappij. (PhD) onderzoekers die deze tool  zouden willen gebruiken voor hun onderzoek kunnen contact opnemen met het C4I. We denken graag mee.

lynks@cdh.leidenuniv.nl

Contactpersoon
Ulrich Mans

Meer weten?