Focus op Hortus en Sterrewacht in Leidse Museumnacht

De Leidse musea creëren een avond met muziek, interactieve workshops, lezingen en een verrassende kijk op de collecties tijdens de zesde Museumnacht op 17 mei 2014. De nacht heeft als thema ‘Focus’. De Leidse Hortus en de Oude Sterrewacht nemen een prominente plaats in.

Hortus botanicus: kunst, muziek seksleven en korte films

In de Hortus heeft kunstenaarscollectief The Holls een grote kunstzinnige verrassing voorbereid. Daar is ook Daan Roosegaarde, een van Nederlands meest vernieuwende kunstenaars te zien. Texas Radio & The Big Beat treedt op met een swingende combinatie van muziekstijlen. Naast muziek en kunst kan je in de kassen van de Hortus naar lezingen en workshops over uiteenlopende onderwerpen, als: Wat voor seksleven houden planten er op na? Hoe planten ze zich eigenlijk voort? Hoe verzorg ik mijn orchidee op de beste manier? En verder vanaf zonsondergang de allerbeste korte films.

Oude Sterrewacht: telescopen, aria’s, science-shows en geheimen van het heelal

Ook bij de Oude Sterrewacht is veel te zien en te doen. De telescopen van de Oude Sterrewacht staan al meer dan 150 jaar in focus en natuurlijk ook tijdens de museumnacht. Ook de replica van de Huygenskijker is te zien. Dit fraaie instrument is een replica van een kijker uit 1730 en is het eerste werkende model sinds die tijd. Tegen de achtergrond van de Sterrewacht zingt een kwintet onder leiding van bas-bariton Theo Teske aria’s uit beroemde opera’s. Science-shows maken betoverende combinaties van visuele kunst en livemuziek. Door lezingen en rondleidingen word je ingewijd in alle geheimen van het heelal.

Museumnacht Leiden is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij de Leidse musea ’s avonds hun deuren openen; elk museum heeft een eigen programma. De nacht is in 2009 opgezet door studenten van A.L.S.V. Quintus, en de organisatie is nog steeds in handen van leden van deze vereniging.

Meer informatie

Koop je passe-partouts online en download een programmaboekje met uitgebreide informatie: Leidse Museumnacht