Buitenaards leven vinden in een pixel, EenVandaag

Een pixel. Niet meer dan een ministipje op een foto van het heelal herbergt mogelijk informatie of er zeeën of bossen op planeten ver in het heelal zijn. Wetenschappers aan de Universiteit van Leiden werken aan een methode waarmee ze binnen vijftien jaar hét wetenschappelijke bewijs voor leven in het heelal hopen te leveren.

Door een exoplaneet te fotograferen met een grote telescoop en deze te analyseren op de aanwezigheid van zuurstof, bossen of zeeën hopen de wetenschappers aan te tonen dat er elders leven op planeten is. Probleem is echter dat ook hele grote telescopen niet veel grotere foto’s van deze planeten kunnen maken dan slechts een pixel.

Daarom ontwikkelen wetenschappers van de Leiden Universiteit een apparaatje waarmee ze een experiment willen houden vanaf de maan. Door van daar een foto te schieten met daarop de aarde als slechts een pixel, hopen ze uit gegevens van dit kleine stipje te kunnen bewijzen dat er leven is op aarde. Dat moet de basis bieden voor de grootste ontdekking van de moderne wetenschap: leven elders in het heelal.

Student Jens Hoeijmakers en iSPEX-teamleden Daphne Stam en Frans Snik vertelden op 2 mei in 1 Vandaag over leven op exoplaneten.

Bekijk de aflevering van EenVandaag