Twee Leidse finalisten Academische Jaarprijs op Discovery Festival

Universiteit Leiden is op 28 september met twee projecten aanwezig bij het Discovery Festival, een nachtfestival dat draait om de kick die je krijgt als je nieuwe dingen ontdekt. Antibiotica Gezocht! laat de festivalgangers meewerken in het tijdelijke laboratorium en iSPEX: ‘Meet fijnstof met je smartphone’ toont de allereerste iSPEX prototypes.

Één festival, één nacht, drie steden

Op vrijdag 28 september staat Discovery Festival in Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam. Nieuwe wetenschap, nieuwe kunst, nieuwe muziek; Discovery Festival betreedt spannende wegen en smeedt unieke dwarsverbanden. Met drie keer een programmering vol experimenten, optredens en kunstwerken die jou omver doen blazen, op nieuwe ideeën brengen, of je op zijn minst achter je oren laat krabben.

Leidse projecten

De Leidse projecten zijn te bezoeken in NEMO in Amsterdam. Hier kan het publiek deelnemen aan doe-het-zelf-wetenschap en citizen science projecten: het bedenken of maken van iets zonder de hulp van experts. In het lab leven creëren, deelnemen aan het leugenexperiment, met hi-speed camera’s psychedelische films van insecten maken voor de wetenschap. Zelf zoeken naar onontdekte objecten in het heelal die uiteraard vernoemd worden naar de vinder. Het dak van NEMO wordt omgetoverd tot een dampende club met een avontuurlijke en dansbare programmering.

Antibiotica Gezocht

Nieuwe medicijnen ontdekken in blubber uit je tuin. Kom meewerken in het tijdelijke festivallaboratorium van de Universiteit Leiden en het Erasmus Medisch Centrum. De onderzoekers van Antibiotica Gezocht! hopen in grondmonsters nieuwe antibiotica te vinden waarmee ze multiresistente bacteriën kunnen bestrijden - het gevaar dat onze ziekenhuizen bedreigt.

iSPEX-prototypes

Meet zelf luchtkwaliteit met je iPhone. Geloof niet wat mensen zeggen, onderzoek het zelf. Binnenkort kan het met iSPEX, een nieuwe publiek beschikbare iPhone-tool, ontwikkeld door Frans Snik en collega’s van Universiteit Leiden/NOVA, SRON, RIVM en KNMI. Gecombineerd met de data van 10.000 andere Nederlanders leveren je metingen een onvoorstelbare hoeveelheid nieuwe inzichten op, m.b.t. luchtkwaliteit en bijvoorbeeld gezondheidsrisico’s.Het Discovery Festival heeft de primeur: daar zijn de allereerste iSPEX prototypes te zien, vast te pakken en uit te proberen.

Academische Jaarprijs

Beide Leidse projecten zijn opgezet in het kader van de Academische Jaarprijs, de grote prijs voor het populariseren van wetenschap. Antibiotica Gezocht! won deze prijs in 2011 en iSPEX staat dit jaar in de finale op 24 oktober.

Tijd en locatie
Discovery Festival: 28 september, 21.00 - 4.00 uur.
NEMO, Oosterdok 2, Amsterdam.

(21 augustus - Desirée Hagens)

Zie ook