
Tim Vergeer
Docent
- Naam
- Dr. T. Vergeer
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- t.vergeer@hum.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-2962-7435
Tim Vergeer is promovendus aan het Leiden University Centre for Arts in Society.
Docent
- Faculteit der Geesteswetenschappen
- Centre for the Arts in Society
- Oude Nederlandse L&C
- Vergeer T. (6 april 2022), The theatre of emotions: the success of Spanish drama in the Low Countries (1617-1672) (Dissertatie. Leiden University Centre for the Arts in Society (LUCAS), Faculty of Humanities, Leiden University). Promotor(en) en Copromotor(en): Anrooij W. van, Marion O. van.
- Vergeer T. (2021), Een zeventiende-eeuws avondje uit in Spaanse stijl: De comedia nueva in de theaters van de Lage Landen, Vaktaal. Tijdschrift van de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek 34(3): 20-21.
- Marion O. van & Vergeer T. (2021), Horses of Power and Passion. Horses and Their Riders in Seventeenth-Century Dutch Adaptations of the Spanish Comedia. In: Haar A.D.M. van de & Schulte Nordholt A.E. (red.) Figurations animalières à travers les textes et l'image en Europe..
- Vergeer T. (2020), Recasting a Comedia by Pedro Calderón de la Barca: Parallel Adaptations of El mayor encanto, amor in Brussels and Amsterdam, c. 1670, Anuario Calderoniano 13: 317-341.
- Vergeer T. (2020), The Lion, the Witch, and the Monkey: Animal Metamorphosis in the Dutch-language Adaptations of Calderón's El Mayor Encanto, Amor, c. 1670, Journal of the LUCAS Graduate Conference 8: 93-115.
- Hendrikx S.M., Oudshoorn M.A., Smits L.A. & Vergeer T. (red.) (2020), Arts in Society: Academic Rhapsodies. Leiden: Leiden University Centre for the Arts in Society.
- Vergeer T. (2020), De achttiende eeuw: het theater als politiek en de politiek als theater Bespreking van: Amber Oomen-Delhaye (2019) De Amsterdamse Schouwburg als politiek strijdtoneel. Theater, opinievorming en de (r)evolutie van Romeinse helden (1780-1801), Tijdschrift voor Geschiedenis 133(1): 136-138.
- Anli Z., Volkmar A., Cardozo de Souza A.P., Feuth A.G.B.M., Hui T., Majid B., Seale L.R., Shobeiri S.A., Vergeer T. & Polak S.A. (2020), Landscape in Perspective: Projections and Transformations Redactielid Journal of the LUCAS Graduate Conference (7).
- Vergeer T. (2019), Emotional Rebellion in Dutch comedias of the 17th century.
- Marion O. van & Vergeer T. (2019), Vernederlandste comedias. Spaans toptoneel in de Gouden Eeuw, Onze Taal 88(6): 17-18.
- Vergeer T. (25 november 2018), Strange Strophes: Rebellious Singing in Heynck’s Veranderlyk geval. Leiden Arts in Society Blog. Leiden: Leiden University Centre for the Arts in Society [blog entry].
- Marion O. van & Vergeer T. (28 september 2018), De Republiek van emoties (Lezing).
- Vergeer T. (2018), ‘De nasmart van mijn daden’. Rouwverwerking bij een dochteroffer in Vondels Jeptha. In: Honings R.A.M., Marion O. van, Vergeer T. (red.) Van Constantijntje tot Tonio. Het dode kind in de Nederlandse literatuur.. Hilversum: Verloren. 43-56.
- Honings R.A.M. & Vergeer T. (2018), Van Constantijntje tot Tonio. Bij wijze van inleiding. In: Honings R.A.M., Marion O. van, Vergeer T. (red.) Van Constantijntje tot Tonio. Het dode kind in de Nederlandse literatuur.. Hilversum: Verloren. 9-17.
- Honings R.A.M., Marion O. van & Vergeer T. (red.) (2018), Van Constantijntje tot Tonio. Het dode kind in de Nederlandse literatuur. Hilversum: Verloren.
- Vergeer T. (29 maart 2018), Donkeys, Vondel and Reve. Leiden Arts in Society Blog. Leiden: Leiden University Centre for the Arts in Society [blog entry].
- Vergeer T. (1 februari 2018), Emotional Contrast: Spanish Repertoire in the 1640s-1660s. Leiden Arts in Society Blog. Leiden: Leiden University Centre for the Arts in Society [blog entry].
- Honings R.A.M., Marion O. van & Vergeer T. (2018), In de taal geef je je overleden kind weer kans om te spreken. Geïnterviewd door Roos Moggré for EenVandaag(NPO Radio 1) [interview].
- Vergeer T. (2018), Playing with Passions: Two Parallel Adaptations of Calderón's El mayor encanto amor in the Low Countries, c. 1670.
- Marion O. van, Blom F.R.E., Vergeer T., Vesters M. & Hulst D. (2018), Theatergeschiedenis in beweging.
- Vergeer T. & Haven C. van der (2017), The Travesty of Egoism: Same-Gender Passion and Homosocial Desire in a Dutch Seventeenth-Century Morality Play, Interdisciplinary Literary Studies 19(4): 529-550.
- Vergeer T. (30 november 2017), The Personal Tragedy of the Popular Theodore. Leiden Arts in Society Blog. Leiden: Leiden University Centre for the Arts in Society [blog entry].
- Honings R.A.M., Marion O. van & Vergeer T. (2017), II Dutch Studies - Literature (2015), The Year's Work in Modern Language Studies 77(1): 313-320.
- Marion O. van & Vergeer Tim (2016), Spain's Dramatic Conquest of the Dutch Republic. Rodenburgh as a Literary Mediator of Spanish Theatre, De Zeventiende Eeuw. Cultuur in de Nederlanden in Interdisciplinair Perspectief 32(1): 40-60.
- Honings R.A.M., Marion O. van & Vergeer T. (2016), Dutch Studies: Literature (2014), The Year's Work in Modern Language Studies 76(1): 419-427.
- Vergeer Tim (2015), Bespreking van: Sneller, Agnes (2014) De Gouden Eeuw in gedichten van Joost van den Vondel (1587-1679), Zeven Provinciën Reeks, De Zeventiende Eeuw. Cultuur in de Nederlanden in Interdisciplinair Perspectief 31(2): 362.
- Vergeer Tim (2015), Horror on Stage in the Dutch Republic: Re-thinking a Tableau Vivant from Joost van den Vondel’s Gysbreght van Aemstel (1637) through Aby Warburg’s Pathosformeln and Denkraum, La Rivista di Engramma, la tradizione classica nella memoria occidentale 130.
- Marion O. van & Tim Vergeer (2015), Vrouwenmoord in Vondels Gysbreght. In: Beïnvloeden met Emoties. Pathos en Retorica. Amsterdam: Amsterdam University Press. 143-148.
- Marion O. van & Vergeer T. (2014), Gezongen emoties. Toneelliederen in Rodenburghs Vrou Iacoba bij de opening van de nieuwe Schouwburg, De Zeventiende Eeuw. Cultuur in de Nederlanden in Interdisciplinair Perspectief 30-2: 168-184.