Universiteit Leiden

nl en

Marthe van der Donk

Docent

Naam
Dr. M.L.A. van der Donk
Telefoon
+31 71 527 2727
E-mail
m.l.a.van.der.donk@fsw.leidenuniv.nl

Marthe van der Donk is in 2010 afgestudeerd aan de Radboud Universiteit Nijmegen met een master in Ontwikkelingspsychologie. Na haar afstuderen startte zij met een promotieonderzoek bij het Academisch Medisch Centrum te Amsterdam, in samenwerking met de Bascule – Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie.
Zij deed onderzoek naar de effectiviteit van een tweetal cognitieve trainingen voor kinderen met ADHD in de basisschoolleeftijd. Ten behoeve van het onderzoek werd er een nieuwe interventie ontwikkeld voor kinderen met zwakke executieve functies die toepasbaar is in het onderwijs, genaamd Beter Bij de Les. De nadruk van het onderzoek lag op de vraag of de effecten van de training ook zouden generaliseren naar schoolse vaardigheden, zowel op het gebied van gedrag in de klas als leerprestaties.
Momenteel werkt zij bij het Leids Universitair Behandel en Expertise Centrum van de Universiteit Leiden als psycholoog in opleiding tot Orthopedagoog Generalist en GZ-psycholoog.

Meer informatie over Marthe van der Donk

Publicaties

  •  van Tetering, M., van der Donk, M., de Groot, R., & Jolles, J. (2019). Sex Differences in the Performance of 7 – 12 Year Olds on a Mental Rotation Task and the Relation with        Arithmetic Performance. Frontiers in Psychology, 10. doi: 10.3389/fpsyg.2019.00107
  • Van der Donk, M.L.A., van Viersen, S., Hiemstra-Beernink, A., Tjeenk-Kalff, A.C., van der Leij, A, & Lindauer, R.J.L. (2017). Individual differences in training gaines and transfer measures: an investigation of training curves in children with attention-          deficit/hyperactivity disorder. Applied Cognitive Psychology, 31, 302-314.
  • van der Donk, M., Hiemstra-Beernink, A., & Tjeenk-Kalff, A.C. (2016). ‘Beter Bij de Les’: wat   werkt voor wie en waarom. Kind en Adolescent Praktijk, 15, 30-36.              doi:10.1007/s12454-016-0033-z
  • van der Donk, M. (2016). Cognitive training for children with ADHD. Individual differences in   training and transfer gains. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.       http://hdl.handle.net/11245/1.534724
  • van der Donk M., Hiemstra-Beernink, A-C., Tjeenk-Kalff, A., van der Leij, A., & Lindauer, R. (2016). Predictors and moderators of treatment outcome in cognitive training for       children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of Attention Disorders, 1-14. doi: 10.1177/ 1087054716632876
  • van der Donk, M., Hiemstra-Beernink, A., & Tjeenk-Kalff, A.C. (2015). Beter Bij de Les: Cognitieve training voor kinderen met executieve-functie problemen. Kind en Adolescent Praktijk, 14, 30-33. doi:10.1007/s12454-015-0021-8
  • van der Donk M., Hiemstra-Beernink, A-C., Tjeenk-Kalff, A., van der Leij, A., & Lindauer, R. (2015). Cognitive training for children with ADHD: a randomized controlled trial of       cogmed working memory training and ‘paying attention in class’Frontiers in Psychology, 6. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01081
  • van der Donk, M., Tjeenk-Kalff, A., & Hiemstra-Beernink, A. (2015). Beter Bij de Les:    handleiding. Training in executieve functies. Houten: LannooCampus.
  • van der Donk, M., Tjeenk-Kalff, A., & Hiemstra-Beernink, A. (2015). Beter Bij de Les:    werkboek. Training in executieve functies. Houten: LannooCampus.
  • van der Donk, M.L.A., Hiemstra-Beernink, A., Tjeenk-Kalff, A.C., van der Leij, A.V., & Lindauer, R.J.L. (2013). Interventions to improve executive functioning and working   memory in school-aged children with ADHD: a randomised controlled trial and               stepped-care approach. BMC Psychiatry, 13-23, doi:10.1186/1471-244X-13-23

Toegepaste Wetenschappelijke Webpublicaties

 

Van der Donk, M. & Jolles, J. (2017). Over cognitieve flexibiliteit: een wiki.        http://www.jellejolles.nl/over-cognitieve-flexibiliteit-een-wiki/

Van der Donk, M. & Jolles, J. (2017). Over impulscontrole: een wiki.      http://www.jellejolles.nl/over-impulscontrole-een-wiki/

Van der Donk, M. & Jolles, J. (2017). Over empathie: een wiki.                                                                http://www.jellejolles.nl/over-empathie-een-wiki/

Van der Donk, M. & Jolles, J. (2017). Over zelfregulatie: een wiki.

http://www.jellejolles.nl/over-zelfregulatie-een-wiki/

Van der Donk, M. & Jolles, J. (2017). Executieve functies belangrijk voor het onderwijs.

http://www.jellejolles.nl/executieve-functies-belangrijk-onderwijs/

Link naar Proefschrift

https://dare.uva.nl/search?identifier=5e893688-9f7e-4065-9db2-147353ce69db

 

Docent

  • Faculteit der Sociale Wetenschappen
  • Instituut Pedagogische Wetenschappen
  • Ambulatorium

Werkadres

Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden

Contact

  • Danone Nutricia Research Consultatie

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie