Universiteit Leiden

nl en

Jean-Pierre van der Rest

Wetenschappelijk Directeur / Hoogleraar Bedrijfswetenschappen / Dean Leiden Law Academy

Naam
Prof.dr. J.I. van der Rest
Telefoon
+31 71 527 6135
E-mail
j.i.van.der.rest@law.leidenuniv.nl
ORCID iD
0000-0001-5628-6499

Prof. dr. J.I. (Jean-Pierre) van der Rest is sinds 1 september 2014 werkzaam bij de Afdeling Bedrijfswetenschappen. Van der Rest (1972) studeerde managerial economics aan de University of Durham en promoveerde aan Oxford Brookes. Prof. Van der Rest is een veelzijdige bedrijfswetenschapper die zich richt op ‘prijs- en omzetoptimalisatie-vraagstukken’ in de vakgebieden hospitality, tourism, service science, operations research, marketing en law. Binnen de Leiden Law School richt hij zich op empirisch juridische vraagstukken, in het bijzonder de effectiviteit van consumentenbescherming tegen misleidende prijsreclame.

Meer informatie over Jean-Pierre van der Rest

Prof. dr. J.I. (Jean-Pierre) van der Rest is sinds 1 september 2014 werkzaam bij de Afdeling Bedrijfswetenschappen. Van der Rest (1972) studeerde managerial economics aan de University of Durham en promoveerde aan Oxford Brookes. Prof. Van der Rest is een veelzijdige bedrijfswetenschapper die zich richt op ‘prijs- en omzetoptimalisatie-vraagstukken’ in de vakgebieden hospitality, tourism, service science, operations research, marketing en law. Binnen de Leiden Law School richt hij zich op empirisch juridische vraagstukken, in het bijzonder de effectiviteit van consumentenbescherming tegen misleidende prijsreclame.

Van der Rest is lid van diverse internationale editorial boards, waaronder als editor van de prestigieuze Journal of Hospitality & Tourism Research (JIF: 5.161). Hij ontving wetenschappelijke prijzen en subsidies voor zijn onderzoek en publiceerde in toonaangevende internationale tijdschriften zoals Journal of Strategic Marketing, European Journal of Operational ResearchService ScienceTourism Management. Aan de Leiden Law School verzorgt hij het vak Marketing Management.

Na jaren actief te zijn geweest op het vlak van prijs- en omzetoptimalisatie (revenue management), onder meer met onderzoek gericht op het vergroten van kennis over prijszetting, prijsstrategie en forecasting, heeft prof. Van der Rest een nieuwe onderzoekslijn ontwikkeld, die gericht is op consumentenbescherming (e.g., in het kader van prijszetting door middel van misleiding, gedragsinformatie, consumentenkeuzes en privacy, zie oratie.), zoals:

  • Van der Rest, J.I., Sears, A.M., Kuokkanen, H., & Heidary, K. (2022). Algorithmic pricing in hospitality and tourism: call for research on ethics, consumer backlash and CSRJournal of Hospitality and Tourism Insights, ahead of print.
  • Van der Rest, J.I., Miao, L., & Wang, X.L. (2020). Editorial: Special Issue on Ethical Concerns and Legal Challenges in Revenue and Pricing Management. Journal of Revenue and Pricing Management, 19(2), 83-84.
  • Van der Rest, J.I., Sears, A.M., Miao, L., & Wang, X.L. (2020). A Note on the Future of Personalized Pricing: Cause for Concern. Journal of Revenue and Pricing Management, 19(2), 113-118.
  • Van Boom, W.H., Van der Rest, J.I., Van den Bos, C., & Dechesne, M. (2020). Buyers Beware: How the Framing of Mandated Personalized Pricing Disclosure Influences Intention to Purchase. Social Justice Research, 33((3), 331-351.

Daarnaast werkt prof. Van der Rest al enige tijd samen met prof. Adriaanse in sociaal wetenschappelijk onderzoek dat aansluit op de context van het insolventierecht – in het bijzonder 'informal reorganization' - ten behoeve van kennis over het insolventierecht, 'mediation en conflict management' en 'turnaround management'. Dit onderzoek richt zich op de vraag waarom bedrijven failliet gaan, hoe dit voorkomen kan worden en wat de rol van het (insolventie)recht daarin is. Deze onderzoekslijn richt zich op drie wetenschappelijke uitdagingen: (1) verdieping van het theoretisch raamwerk op basis van inzichten uit de sociale wetenschappen om zo gedragsassumpties die ten grondslag liggen aan het (privaat)recht beter te kunnen analyseren teneinde insolventievraagstukken (in het MKB) beter te leren begrijpen, verklaren of te voorspellen; (2) verbetering van de methodologische aanpak die in het onderzoeksveld wordt gehanteerd; en (3) het verschuiven van de huidige dominante aandacht voor herstructurering- en kostenvraagstukken bij de bestudering van MKB-bedrijven in financiële moeilijkheden naar meer aandacht voor vraagstukken rondom waarde-creatie (strategie en marketing) en het genereren van omzet (i.e., het verzilveren van klantwaarde), onder meer in het licht van inzichten over de 'rescue culture'. Als bijdrage aan deze onderzoekslijn zijn onder meer verschenen:

  • Parsa, H.G., Kreeger, J., Van der Rest, J.I., Xie, L., & Lamb, J. (2021). Why Restaurants Fail: Part V: Role of Economic Factors, Risk, Density, Location, Cuisine, Health Code Violations and GIS Factors. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 22(2), 142-167.
  • Aalbers, R., Adriaanse, J.A.A., Boon, J.M.J.G., Van der Rest, J.I., Vriesendorp, R.D., & Van Wersch, F.E. (2019). Does Pre-Packed Bankruptcy Create Value? An Empirical Study Of Post-Bankruptcy Employment Retention in the Netherlands. International Insolvency Review, 28(3), 320-339.
  • Kesteren, J. van, Adriaanse, J.A.A., & Van der Rest, J.I. (2017). The Story Behind Bankruptcy: when business gets personal. QUT Law Review17(1), 57-73.
  • Parsa, H.G., & Van der Rest, J.I. (2017). Business Failure in the U.S. Restaurant Industry. In: Adriaanse, J.A.A., & Van der Rest, J.I. (eds.). Turnaround Management and Bankruptcy (pp. 725-753). Routledge Advances in Management and Business Studies. London: Routledge/Taylor Francis.
  • Adriaanse, J.A.A., & Van der Rest, J.I. (Eds.) (2017). Turnaround Management and Bankruptcy. Routledge Advances in Management and Business Studies. London: Routledge/Taylor Francis.

Wetenschappelijk Directeur / Hoogleraar Bedrijfswetenschappen / Dean Leiden Law Academy

  • Faculteit Rechtsgeleerdheid
  • Instituut Fiscale en Economische vakken
  • Bedrijfswetenschappen

Werkadres

Kamerlingh Onnes Gebouw
Steenschuur 25
2311 ES Leiden
Kamernummer B2.26

Contact

Publicaties

Activiteiten

  • I-CHRIE Editor-in-Chief, Journal of Hospitality & Tourism Research
  • Haasche Schoolvereeniging (HSV) Lid Raad van Toezicht
  • Hotel Management School Maastricht Member of the Board, International Hospitality Advisory Board (IHAB)
  • Stenden University External Examiner
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.