Universiteit Leiden

nl en

Jacobiene Meirink

Universitair docent

Naam
Dr. J.A. Meirink
Telefoon
+31 71 527 6568
E-mail
meirink@iclon.leidenuniv.nl

Jacobiene Meirink doet onderzoek op het gebied van de professionele ontwikkeling van docenten.

Meer informatie over Jacobiene Meirink

Jacobiene Meirink studeerde Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden van 1998 tot 2002, en specialiseerde zich in onderwijskunde en leerproblemen. In 2007 promoveerde ze op het leren van docenten in de context van samenwerken in teams. Haar promotieonderzoek maakte deel uit van het PROO aandachtsgebied ‘Leren van docenten in de beroepspraktijk’, waarin het leren van docenten in verschillende leeromgevingen werd onderzocht. Momenteel is Jacobiene universitair docent bij het ICLON.

Huidig onderzoeksgebied: professionele ontwikkeling van docenten (in opleiding) met een focus op samenwerking tussen docenten en op professionele ruimte.

 

Universitair docent

  • ICLON
  • Voortgezet Onderwijs
  • Lerarenopleiding

Werkadres

Willem Einthoven
Kolffpad 1
2333 BN Leiden
Kamernummer B4.39

Contact

  • Kampen E. van, Meirink J.A., Admiraal W.F. & Berry A. (2017), Do we all share the same goals for content and language integrated learning (CLIL)? Specialist and practitioner perceptions of ‘ideal’ CLIL pedagogies in the Netherlands, International journal of bilingual education and bilingualism .'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Meirink J.A. & Want A.C. van der (2017), Beginnende leraren in een traineeship: Ruimte krijgen en creëren (Lezing). Antwerpen: Onderwijs Research Dagen.overig
  • Jong L. de, Meirink J. & Wilfried A. (2017), Differentiatie in het voortgezet onderwijs: Ecologische validiteit van een vragenlijst (Lezing). Antwerpen: Ontmoetingsdag binnenklasdifferentiatie.overig
  • Meirink J.A. & Want A.C. van der (2017), Exploring Beginning Teachers’ Professional Agency In The Context Of A Teacher Traineeship (Lezing). Copenhagen, Denmark: ECER Conference.overig
  • Jong L. de, Admiraal W., Meirink J., Emmelot Y., Schenke W. & Sligte H. (2017), Strategies and Affordances of Secondary Schools to develop towards Professional Learning Communities (Lezing). Copenhagen: European Conference on Educational Research (ECER).overig
  • Zwart R., Louws M.L., Zuiker I., Meirink J.A., Want A.C. van der, Schaap H., Oolbekkink H., Leeferink H. & Meijer P. (2016), Achieving teacher professional agency in three professional development contexts (Lezing).overig
  • Stollman S.H.M., Meirink, J.A., Westenberg P.M. & Van Driel J.H. (2016), Bevorderende en belemmerende factoren bij de implementatie van differentiatie: Een systematische literatuurreview. Onderwijs Research Dagen, Rotterdam.'refereed' congresbijdrage
  • Want A.C. van der, Meirink & J.A. (2016), De opbrengsten van een Professionele leergemeenschap (PLG) met begeleiders van startende leraren.'refereed' congresbijdrage
  • Louws M.L., Meirink J.A., Veen K. van & Van Driel J.H. (2016), Exploring the relation between teachers’ perceptions of workplace conditions and their professional learning goals, Professional Development in Education .'non-refereed' artikel in een tijdschrift
  • Louws M.L., Meirink J.A., Veen K. van & Driel J.H. van (2016), Exploring the relation between teachers’ perceptions of workplace conditions and their professional learning goals, Professional Development in Education 43(5): 770-788.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Want A.C. van der & Meirink J.A. (2016), Facilitating Effective teacher learning: The facilitator in a PLC.'refereed' congresbijdrage
  • Meirink J.A., Smit B., Admiraal W., Sligte H., Emmelot Y., Schenke W. & Buisman M. (2016), Het mes snijdt aan twee kanten? De mogelijke bijdrage van onderzoek aan de optimalisering van Professionele Leergemeenschappen in het VO.'refereed' congresbijdrage
  • Meirink J.M., Smit B., Admiraal W.F., Sligte H., Emmelot Y., Schenke W. & Buisman M. (2016), Het mes snijdt aan twee kanten? De mogelijke bijdrage van onderzoek aan de optimalisering van Professionele Leergemeenschappen in het VO. In: I. Placklé & W. Cools (red.) Professioneel leren in en door onderzoek. Brussel: VUB. 321-322.'refereed' congresbijdrage
  • Schaap H., Meirink J.A., Oolbekkink H., Meijer P., Leeferink H., Zwart R. & van der Want A.C. (2016), Het vergroten van professionele ruimte van docenten bij professionele leergemeenschappen, promotiebeurzen en onderwijstraineeships/Eerst de Klas.'refereed' congresbijdrage
  • Want A.C. van der, Louws M., Meirink J.A. & Zwart R.C. (2016), Inrichten en benutten van professionele ruimte van leraren-in-opleiding in de school: een kwestie van geven en nemen?'refereed' congresbijdrage
  • Sjoer E. & Meirink J.A. (2016), Understanding the complexity of teacher interaction in a teacher professional learning community, European Journal of Teacher Education 39(1): 110-125.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Louws M.L., Meirink J.A., Veen K. van & Van Driel J.H. (2016), Waarom leraren willen leren bezien vanuit hun huidige professionel concerns.'non-refereed' congresbijdrage
  • Zwart R.C., Meirink J.A. & Veen K. van (2015), Analyzing Conversational Learning in Various Contexts of Teacher Collaboration.'refereed' congresbijdrage
  • Louws M.L, Meirink J.A., Veen K. van & Van Driel J.H. (2015), Cultural and structural workplace conditions in two Dutch secondary schools: a comparative case study.'refereed' congresbijdrage
  • Want A. van der, Meirink J.A., Ouden J.A.J. den & Bruns M. (2015), De PLG-begeleider en het begeleiden van een PLG Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 36(4): 103-112.artikel in een tijdschrift
  • Want A.C. van der, Meirink, Ouden J.A.J. den & Bruns M. (2015), De PLG-begeleider en het begeleiden van een PLG, Tijdschrift voor Lerarenopleiders 36(4): 103-112.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Stollman S.H.M, Meirink J.A., Driel & J.H. van (2015), Differences in teachers' knowledge of differentiated instruction during regular and talent lessons.'refereed' congresbijdrage
  • Want A.C. van der, Meirink J.A. & Ouden J. den (2015), Een professionele leergemeenschap voor begeleiders van startende leraren: de basis voor de ontwikkeling van een inductieprogramma.'refereed' congresbijdrage
  • Louws M.L., Meirink J.A., Veen K. van & Van Driel J.H. (2015), Het hier en nu: In welke professionele werkfase bevindt een leraar zich?'refereed' congresbijdrage
  • Smit B.H.J., Meirink J.A. & Emmelot Y. (2015), Interventies in school ter bevordering van een school als professionele leergemeenschap.'refereed' congresbijdrage
  • Stollman S.H.M, Meirink J.A., Westenberg P.M. & Van Driel J.H. (2015), Ondersteuning van talent(ontwikkeling) en motivatie: verschillen in docentkennis van differentiatie tijdens reguliere en talentlessen. Leiden.'refereed' congresbijdrage
  • Schenke W., Sligte H., Admiraal W.F., Buisman M., Emmelot Y., Meirink, J.A. & Smit B.H.J. (2015), Scan School als Professionele Leergemeenschap. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.boek
  • Louws M.L., Meirink J.A., Veen K. van & Van Driel J.H. (2015), Teaching experience and teachers' learning preferences; what, how, and why teachers like to learn?'refereed' congresbijdrage

Geen relevante nevenwerkzaamheden

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie