Universiteit Leiden

nl en

Jacobiene Meirink

Universitair docent

Naam
Dr. J.A. Meirink
Telefoon
+31 71 527 6568
E-mail
meirink@iclon.leidenuniv.nl

Jacobiene Meirink doet onderzoek op het gebied van de professionele ontwikkeling van docenten.

Meer informatie over Jacobiene Meirink

Jacobiene Meirink studeerde Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden van 1998 tot 2002, en specialiseerde zich in onderwijskunde en leerproblemen. In 2007 promoveerde ze op het leren van docenten in de context van samenwerken in teams. Haar promotieonderzoek maakte deel uit van het PROO aandachtsgebied ‘Leren van docenten in de beroepspraktijk’, waarin het leren van docenten in verschillende leeromgevingen werd onderzocht. Momenteel is Jacobiene universitair docent bij het ICLON.

Huidig onderzoeksgebied: professionele ontwikkeling van docenten (in opleiding) met een focus op samenwerking tussen docenten en op professionele ruimte.

 

Universitair docent

  • ICLON
  • Voortgezet Onderwijs
  • Lerarenopleiding

Werkadres

Willem Einthoven
Kolffpad 1
2333 BN Leiden
Kamernummer B4.40

Contact

  • Kampen E. van, Meirink J., Admiraal W. & Berry A. (2017), Do we all share the same goals for content and language integrated learning (CLIL)? Specialist and practitioner perceptions of ‘ideal’ CLIL pedagogies in the Netherlands, International journal of bilingual education and bilingualism .'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Jong L. de, Meirink J. & Wilfried A. (28 april 2017), Differentiatie in het voortgezet onderwijs: Ecologische validiteit van een vragenlijst. Ontmoetingsdag binnenklasdifferentiatie 28 4 2017-28 4 2017 [conferentie poster].overig
  • Jong L. de, Admiraal W., Meirink J., Emmelot Y., Schenke W. & Sligte H. (2017), Strategies and Affordances of Secondary Schools to develop towards Professional Learning Communities.'refereed' congresbijdrage
  • Louws, M.L., Meirink, J.A., Veen, K. van, Driel & J.H. van (2017), Teachers' self-directed learning and teaching experience: What, how, and why teachers want to learn, 66: 171-183.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Louws, M.L., Meirink, J.A., Veen, K. van, Driel & J.H. van (2017), Teachers’ professional learning goals in relation to teaching experience, 40(4): 487-504.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Meirink J.A., Smit B., Admiraal W., Sligte H., Emmelot Y., Schenke W. & Buisman M. (2016), Het mes snijdt aan twee kanten? De mogelijke bijdrage van onderzoek aan de optimalisering van Professionele Leergemeenschappen in het VO.'refereed' congresbijdrage
  • Schaap H., Meirink J.A., Oolbekkink H., Meijer P., Leeferink H., Zwart R. & van der Want A.C. (2016), Het vergroten van professionele ruimte van docenten bij professionele leergemeenschappen, promotiebeurzen en onderwijstraineeships/Eerst de Klas.'refereed' congresbijdrage
  • Want A.C. van der, Louws M., Meirink J.A. & Zwart R.C. (2016), Inrichten en benutten van professionele ruimte van leraren-in-opleiding in de school: een kwestie van geven en nemen?'refereed' congresbijdrage
  • Louws M.L., Meirink J.A., Veen K. van & Van Driel J.H. (2016), Exploring the relation between teachers’ perceptions of workplace conditions and their professional learning goals, Professional Development in Education .'non-refereed' artikel in een tijdschrift
  • Want A.C. van der & Meirink J.A. (2016), Facilitating Effective teacher learning: The facilitator in a PLC.'refereed' congresbijdrage
  • Want A.C. van der, Meirink & J.A. (2016), De opbrengsten van een Professionele leergemeenschap (PLG) met begeleiders van startende leraren.'refereed' congresbijdrage
  • Louws, M.L., Meirink, J.A., Veen, K. van, Driel & J.H. van (2016), Exploring the relation between teachers’ perceptions of workplace conditions and their professional learning goals, 43(5): 770-788.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Stollman S.H.M., Meirink, J.A., Westenberg P.M. & Van Driel J.H. (2016), Bevorderende en belemmerende factoren bij de implementatie van differentiatie: Een systematische literatuurreview. Onderwijs Research Dagen, Rotterdam.'refereed' congresbijdrage
  • Sjoer E. & Meirink J.A. (2016), Understanding the complexity of teacher interaction in a teacher professional learning community, European Journal of Teacher Education 39(1): 110-125.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Meirink J.M., Smit B., Admiraal W.F., Sligte H., Emmelot Y., Schenke W. & Buisman M. (2016), Het mes snijdt aan twee kanten? De mogelijke bijdrage van onderzoek aan de optimalisering van Professionele Leergemeenschappen in het VO. In: I. Placklé & W. Cools (red.) Professioneel leren in en door onderzoek. Brussel: VUB. 321-322.'refereed' congresbijdrage
  • Zwart R., Louws M.L., Zuiker I., Meirink J.A., Want A.C. van der, Schaap H., Oolbekkink H., Leeferink H. & Meijer P. (2016), Achieving teacher professional agency in three professional development contexts (Lezing).overig
  • Louws M.L., Meirink J.A., Veen K. van & Van Driel J.H. (2016), Waarom leraren willen leren bezien vanuit hun huidige professionel concerns.'non-refereed' congresbijdrage
  • Louws M.L, Meirink J.A., Veen K. van & Van Driel J.H. (2015), Cultural and structural workplace conditions in two Dutch secondary schools: a comparative case study.'refereed' congresbijdrage
  • Stollman S.H.M, Meirink J.A., Driel & J.H. van (2015), Differences in teachers' knowledge of differentiated instruction during regular and talent lessons.'refereed' congresbijdrage
  • Want A. van der, Meirink J.A., Ouden J.A.J. den & Bruns M. (2015), De PLG-begeleider en het begeleiden van een PLG Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 36(4): 103-112.artikel in een tijdschrift
  • Schenke W., Sligte H., Admiraal W.F., Buisman M., Emmelot Y., Meirink, J.A. & Smit B.H.J. (2015), Scan School als Professionele Leergemeenschap. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.boek
  • Zwart R.C., Meirink J.A. & Veen K. van (2015), Analyzing Conversational Learning in Various Contexts of Teacher Collaboration.'refereed' congresbijdrage
  • Louws M.L., Meirink J.A., Veen K. van & Van Driel J.H. (2015), Het hier en nu: In welke professionele werkfase bevindt een leraar zich?'refereed' congresbijdrage
  • Want A.C. van der, Meirink J.A. & Ouden J. den (2015), Een professionele leergemeenschap voor begeleiders van startende leraren: de basis voor de ontwikkeling van een inductieprogramma.'refereed' congresbijdrage
  • Want A.C. van der, Meirink, Ouden J.A.J. den & Bruns M. (2015), De PLG-begeleider en het begeleiden van een PLG, Tijdschrift voor Lerarenopleiders 36(4): 103-112.'refereed' artikel in een tijdschrift
  • Smit B.H.J., Meirink J.A. & Emmelot Y. (2015), Interventies in school ter bevordering van een school als professionele leergemeenschap.'refereed' congresbijdrage
  • Louws M.L., Meirink J.A., Veen K. van & Van Driel J.H. (2015), Teaching experience and teachers' learning preferences; what, how, and why teachers like to learn?'refereed' congresbijdrage
  • Stollman S.H.M, Meirink J.A., Westenberg P.M. & Van Driel J.H. (2015), Ondersteuning van talent(ontwikkeling) en motivatie: verschillen in docentkennis van differentiatie tijdens reguliere en talentlessen. Leiden.'refereed' congresbijdrage

Geen relevante nevenwerkzaamheden