Universiteit Leiden

nl en

Chris Rikkers

Pre-PhD kandidaat/gast

Naam
I.C. Rikkers MA
Telefoon
+31 70 800 9589
E-mail
i.c.rikkers@fgga.leidenuniv.nl

Chris Rikkers participeert als duale promovendus in het programma van Leiden University Dual PhD Centre The Hague. Werktitel proefschrift: 'Politieke opvoeding in CPN- en SGPgezinnen (1945-1970)'

Meer informatie over Chris Rikkers

Chris Rikkers heeft zich tijdens haar studie gespecialiseerd in de naoorlogse geschiedenis van de Communistische Partij Nederland. Zij studeerde af op een onderzoek naar de politieke cultuur van de CPN op basis van onderzoek naar ‘scheurmaker’ Friedel Baruch. In de jaren zestig raakte de CPN verstrikt in het conflict tussen Peking en Moskou. Friedel Baruch stond niet achter de interpretatie van ‘het principe van autonomie’ waar de CPN zich op beriep en beschuldigde de partij van antisovjetisme. Een theoretisch meningsverschil dat al snel uitliep op een politieke karaktermoord. Het antwoord op de vraag waarom het conflict juist deze vorm ligt besloten in de politieke cultuur van de CPN.

Het onderzoek naar de politieke cultuur van kleine sterk ideologische partijen zet zij voort in het dual PDH-programma. Zij onderzoekt de (religieus) politieke opvoeding en de ontwikkeling van politiek engagement onder kinderen uit SGP- en CPN-gezinnen in de naoorlogse periode (1945-1970). Er is nog nauwelijks onderzoek gedaan naar de communistische en gereformeerde opvoeding in politieke context in Nederland. Er is bovendien beperkt onderzoek gedaan naar de invloed op het verdere leven van de kinderen die opgroeiden in gepolitiseerde gezinnen en de herinnering aan hun jeugd.

Daarnaast werkt Chris Rikkers voor het communicatiebureau Storyline. Een bureau dat bedrijven, overheidsinstanties en merken helpt bij het vertellen van hun eigen verhaal.

Pre-PhD kandidaat/gast

  • Faculteit Governance and Global Affairs
  • Dual PhD Centre

Werkadres

Schouwburgstraat
Schouwburgstraat 2
2511 VA The Hague

Contact

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie