Universiteit Leiden

nl en

ICLONPlus

Onderzoek in de school

Hoe kan ik de communicatie van mijn team verbeteren, problemen op een positieve manier aanpakken en doortastend actie ondernemen, blijvend verbeteringen doorvoeren op school, mijn leerlingen motiveren en activeren? Wij bieden trajecten en begeleiding op het gebied van actie-onderzoek aan.

Of je nu als team of individueel aan de slag wilt, of je problemen van de hele school, een deel ervan of van jezelf wilt aanpakken, actieonderzoek is een inspirerende manier om aan de slag te gaan en je omgeving te inspireren.

Wat is actieonderzoek?

Actieonderzoek is gericht op het veranderen van het eigen handelen op basis van een, voor jou, relevante vraag. Iedereen die ooit actieonderzoek heeft gedaan zal je vertellen dat dit spannend, uitdagend en soms ook lastig is. Goede begeleiding is daarom onmisbaar in het begin.

Ons aanbod

Wij hebben expertise op het gebied van actieonderzoek en het begeleiden daarvan in huis. Welke vorm bij jou of jouw school past, zal verschillen. Vandaar dat we  verschillende trajecten aanbieden.

1. Individueel traject

In een persoonlijk traject worden vragen over en problemen in de eigen praktijk aangepakt. Allereerst wordt er een vraag geformuleerd, vervolgens word je uitgedaagd om je vooronderstellingen in de praktijk te gaan checken. Dat hoef je niet alleen te doen. Je maakt  daarbij gebruik van kennis en meningen van leerlingen, collega’s en eventueel ouders. In dat proces word je begeleid door een actieonderzoekbegeleider. In de bijeenkomsten bekijk je samen met de begeleider de verzamelde informatie, analyseert deze en bedenkt stappen en verbeteracties. Je leert slim vragen te stellen, onderhandelen en positief en proactief stappen te nemen. Van de kritische onderzoekende houding die je in dit proces opdoet, zul je ook na dit traject veel profijt hebben.

Organisatie: 6 bijeenkomsten van 1,5 uur, verspreid over 6 maanden tot een jaar. Tijdsinvestering 70 uur. Kosten €3.750.

2. In-company traject

In dit traject kan de ontwikkeling van de hele school centraal staan. Ook kunnen verschillende thema’s worden gekozen en kunnen deelnemers met individuele vragen aan de slag gaan. Het hier beschreven traject is een voorbeeld, het kan natuurlijk altijd naar de wensen van de school worden aangepast.

Organisatie: 5 à 6 bijeenkomsten van 2 uur, verspreid over 6 maanden tot een jaar. Tijdsinvestering per deelnemer 70 uur. Kosten: €8.500 (bij 5 deelnemers, excl. reiskosten).

3. Open traject

Wil je wel graag actieonderzoek doen maar niet alleen in je eigen  school en alleen met je eigen collega’s? Wij bieden ook de mogelijkheid  samen met  docenten van andere scholen actieonderzoek te doen. Laat je inspireren door oplossingen van andere professionals en laat anderen van jouw kennis en ervaringen leren.

Organisatie: 6 bijeenkomsten van 2 uur (18.00 – 20.00 uur) inclusief broodmaaltijd. Tussen de bijeenkomsten door worden de deelnemers ca. 2 uur individueel begeleid. Tijdsinvestering per deelnemer 70 uur. Data worden in overleg vastgesteld. Kosten €3.600 (inclusief broodmaaltijd).

Uit de praktijk

Het Rotterdams Montessori Lyceum heeft actieonderzoek gekozen om vernieuwingen door te voeren. Een stukje uit de nieuwsbrief van het RML geeft je een idee wat daar is gebeurd.

Contactpersoon

Tamara Platteel