Universiteit Leiden

nl en

Docentprofessionalisering voortgezet onderwijs

Masterclass Versterking van je wiskundelessen

In deze vier uur durende masterclass leren docenten om na te denken over het ontwerp van activerende wiskundelessen, waarin leerlingen effectief en efficiënt wiskunde leren.

Cursuscode: 20222314W 

Docenten wiskunde

In deze masterclass worden docenten uitgedaagd om te oefenen met het ontwerpen van activerende wiskundelessen binnen een beperkte voorbereidingstijd, waarin leerlingen effectief en efficiënt wiskunde leren. Er komen diverse aspecten aan de orde zoals:

  • de verschillende wiskundige denkactiviteiten;
  • het ontwikkelen van samenhangende kennis en vaardigheden bij leerlingen;
  • specifieke aandacht voor probleemaanpak;
  • samenwerkend leren;
  • formatief toetsen/handelen;
  • basisvaardigheden;
  • differentiëren in de klas;
  • statistiekonderwijs;
  • perspectieven;
  • examentraining.

Al deze bovenstaande zaken zijn van belang en kunnen een rol spelen bij de invulling en dus bij het ontwerp van de lessen.

Uit onderzoek blijkt dat effectieve en efficiënte lessen steeds een bepaalde structuur hebben:

  1. Een taak (centrale vraag/taak);
  2. Leerlingen aan het werk;
  3. Klassikale bespreking met reflectie, verbreding, verdieping.

Het lijkt misschien simpel maar het blijkt in de lespraktijk vaak toch lastig te zijn. Daarom staan we in deze masterclass stil bij vragen als:

  • Hoe zien die centrale vragen eruit en hoe maak je die?
  • Hoe zet je leerlingen aan het werk?
  • Hoe houd je zo’n klassikale bespreking?
  • Welke strategieën gebruik je daarbij?

Er worden hierbij veel suggesties en voorbeelden gegeven met als doel om zelf ideeën en voornemens te formuleren om daar in uw eigen les concreet mee aan de slag te gaan.

De masterclass wordt verzorgd door Peter Kop, vakdidacticus Wiskunde aan de Universiteit Leiden en al ruim 35 jaar docent wiskunde in het voortgezet onderwijs. Naast het lesgeven is hij jarenlang betrokken geweest bij de eindexamens wiskunde A.

Het ontwerpen van activerende wiskundelessen waarbij leerlingen efficiënt en effectief wiskunde leren door de volgende structuur toe te passen:

  1. Een taak (centrale vraag/taak);
  2. Leerlingen aan het werk;
  3. Klassikale bespreking met reflectie, verbreding, verdieping.

Studiebelasting en cursusdata

De masterclass bestaat uit één bijeenkomst van 3 uur.

  • Donderdag 30 maart 2023 van 14:30 tot 17:30
  • Donderdag 13 april 2023 van 14:30 tot 17:30

Locatie

Willem Einthovengebouw, Kolffpad 1, Leiden

Kosten

De kosten voor deze masterclass bedragen €275 per deelnemer van een opleidingsschool. Het voltarief (voor niet-opleidingsscholen) bedraagt €375 per deelnemer voor het schooljaar 2022-2023.

Annulering van deelname

Bij annulering van deelname tot één week (5 werkdagen) voor aanvang van de nascholingsdag, brengen wij €25 administratiekosten per aanmelding in rekening. Bij annulering van deelname minder dan één week (5 werkdagen) van tevoren, door omstandigheden die niet verwijtbaar zijn aan het ICLON, is het volledige factuurbedrag verschuldigd. Vervanging door een collega is toegestaan. Annuleren kan alleen schriftelijk bij het ICLON via e-mailadres: nascholing@iclon.leidenuniv.nl of per post: ICLON, t.a.v. Docentprofessionalisering voortgezet onderwijs, Postbus 905, 2300 AX Leiden.

Vragen

Voor organisatorische vragen kunt u terecht bij Jorim Visser, coördinator ICLON-nascholing, nascholing@iclon.leidenuniv.nl.

Voor meer informatie over deze masterclass kunt u contact opnemen met Peter Kop via p.m.g.m.kop@iclon.leidenuniv.nl

U kunt zich aanmelden via het online aanmeldformulier.

Bent u als school geïnteresseerd, stuur dan een mail naar nascholing@iclon.leidenuniv.nl en vraag naar de mogelijkheden. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.