Logo Universiteit Leiden.

nl en

Het verhaal van de kunst

Westerse kunst van de prehistorie tot en met de renaissance

De prehistorische jachttaferelen op de wanden in de grotten van Lascaux roepen net als de muurschilderingen van Giotto diepe bewondering op. Maar het ene kunstwerk is het andere niet. Waarom niet?

Omdat de doelstellingen van kunstenaars voortdurend veranderen en duidelijk hun beslag hebben op de kunst. Dit blijkt uit de westerse kunstgeschiedenis. Want waarom schilderen onze prehistorische voorouders realistische dieren, maar doen Egyptenaren de werkelijkheid bewust te kort? Waarom vertalen Grieken de sterk geïdealiseerde lichamen van door hen bewonderde atleten in brons en steen? En waarom maken Romeinen hiervan talloze kopieën? Waarom maken de vroege christenen de kunst van de Grieken en Romeinen ondergeschikt aan de boodschap die zij verkondigen? En waarom verandert dit pas in de veertiende eeuw?

Om de veranderende artistieke doelstellingen van kunstenaars duidelijk te maken plaatst Kathleen Nieuwenhuisen karakteristieke kunstwerken in de historische context. Zij begint bij het moment waarop mensen de eerste afbeeldingen maken en ontrafelt vervolgens het fascinerende proces waarin de westerse kunst zich ontwikkelt uit uiteenlopende culturen en stijlen. Wat is daarbij de rol van de kunstenaar?

Deze collegereeks is het eerste deel van een inleiding in de westerse kunstgeschiedenis zoals Ernst Gombrich die schetst in zijn onvolprezen The Story of Art. Het accent ligt op de schilderkunst, maar ook beeldhouwkunst, architectuur en kunsthistorische ordeningsprincipes als perioden, stijlkenmerken, kunstenaars en toegepaste technieken komen aan bod. Deel twee, Westerse kunst van de renaissance tot heden, volgt in het voorjaar van 2019.

Petrus Christus, portret van een jonge vrouw, ca. 1470, Berlijn Gemäldegalerie

Programma van de colleges

  • De oorsprong van kunst in de prehistorie.
  • Egyptische kunst.
  • Griekse kunst in de klassieke oudheid.
  • Romeinse en vroegchristelijke kunst in de late oudheid.
  • Kunst in de vroege middeleeuwen.
  • Kunst in de 12de en 13de eeuw.
  • Kunst in de 14de eeuw.
  • Renaissance en realisme in de 15de eeuw.
  • Renaissance en realisme in de kunst van het Zuiden.
  • Renaissance en realisme in de kunst van het Noorden.

Dr. Kathleen Nieuwenhuisen kunst- en cultuurhistoricus en doceert vanaf 1998 aan diverse universiteiten en Hovo-instellingen. In 2013 richt zij het kunst- en cultuurhistorisch bureau art+context in Amsterdam op.

Website van Kathleen Nieuwenhuisen.

10 donderdagen
20, 27 sept; 4, 11,18 okt;
1, 8, 15, 22, 29 nov
11.15-13.00 uur
Leiden

Hoorcolleges met vragen, discussie.
Thuis 4 tot 6 uur studeren per bijeenkomst. 

  • E.H. Gombrich, The Story of Art, Phaidon, Londen, 1995, 16th Revised edition. ISBN 9780714832470, € 31,99. ISBN 9780714847030 (pocket ed), € 21,99.  ISBN 9789000339815 (Nederlandse vertaling: Eeuwige schoonheid), € 45,-.
  • PDFs van de powerpoints.

Colleges € 325,- (excl. kosten voor het studieboek)
Met HOVO-fan-pas € 35,-

Aanmelden

De collegereeks is voltekend. Wanneer u op de wachtlijst wil worden gezet, kunt u HOVO mailen. Maar de kans dat iemand van de wachtlijst alsnog wordt geplaatst is klein.
Indien er toch nog een plaats vrij komt, krijgt de bovenste van de wachtlijst van ons bericht dat hij of zij wordt toegelaten. Alle anderen horen niets van ons. Doorgaans melden zich niet meer dan een of twee personen per collegereeks af. Mocht de collegereeks in een van de volgende seizoenen herhaald worden dan krijgen mensen  op de wachtlijst een uitnodiging om bij voorinschrijving in te tekenen.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie