Logo Universiteit Leiden.

nl en

Visioenen van Rome

Nederlandse kunstenaars in de Eeuwige Stad.

Sinds omstreeks 1500 oefende Rome een grote aantrekkingskracht uit op talrijke schilders en tekenaars uit de Nederlanden. Velen maakten de avontuurlijke reis naar ‘het hooft der Picturae Scholen’ – hét centrum van de schilderkunst - om daar hun opleiding af te ronden en inspiratie op te doen. Daar bestudeerden zij de monumenten en sculpturen uit de oudheid en leerden zij de voornaamste kunstwerken uit de Renaissance kennen. Velen gingen de Campagna in om het warme licht en de kleuren op hun doek vast te leggen.

De meeste reizigers keerden terug naar hun geboorteland, maar sommigen vestigden zich hier voor langere tijd om een bestaan op te bouwen. Welke impact had het verblijf in Rome op hun artistieke ontwikkeling? Wat zagen zij en door wie werden zij geïnspireerd? Hoe reageerden op hun beurt de Italiaanse kunstenaars op de Nederlanders? Waar woonden deze kunstenaars en hoe probeerden zij met hun schilderijen de kunstmarkt te veroveren? Hun beeldvorming van Rome in de kunst is zeer divers: velen schilderen schitterende visioenen van een hoogstaand ideaal, anderen tonen een oord van stinkende stegen, bordelen, bedelaars en moreel verderf.

Caspar van Wittel, Piazza Navona Rome, 1699, Madrid Museum Thyssen Bornemisza

Opzet van de colleges

Thema’s die aan bod komen zijn: de ‘Groote Tour’ (de educatiereis), de rol van de oudheid, de opdrachtgevers, de verzamelaars en hun collecties, de artistieke en economische wedijver tussen de Nederlandse kunstenaars in Rome, de genres die zij beoefenden en hun sociale en maatschappelijke positie, de Utrechtse Caravaggisten, de Bamboccianten, de Bentvueghels, Gossaert, Rubens, Van Dyck, Goltzius en vele anderen. De docent neemt u mee op een denkbeeldige reis door Rome aan de hand van schilderijen, prenten, tekeningen, reisverslagen en schilderboeken en laat u kennis maken met de enorme verscheidenheid aan Nederlands cultureel erfgoed die nog altijd in de Eeuwige Stad is te bewonderen. De opzet van de reeks is chronologisch, monografisch en thematisch.

  1. Op reis! Inleiding en pioniers in het begin van de 16de eeuw
  2. Van Heemskerck tot Goltzius
  3. Peter Paul Rubens en Italië & Utrechtse Caravaggisten
  4. Landschapschilders (1), Bentvueghels en Bamboccianti
  5. Landschapschilders (2), de kunstmarkt en een verscheidenheid aan genres
  6. Ontwikkelingen in de 18de en 19de eeuw. De Thuiskomst & Slot

De reeks wordt afgesloten met een bezoek aan een museum (Frans Halsmuseum, Haarlem of Centraal Museum, Utrecht).

6 vrijdagen
13, 20 mei;
3, 10, 17, 24 juni 2022
11.15-13.00 uur
Leiden

Bezoek aan een museum
1 juli 2022
tijden nader te bepalen

NB De kosten voor het museumbezoek (reis en toegang)  zijn niet in de prijs inbegrepen.

Werkvorm

Hoorcolleges met beeldpresentaties en gelegenheid tot het stellen van vragen,
en één museumbezoek met rondleiding, als dat mogelijk is.

Thuis enkele uren lezen per bijeenkomst. 
De meeste literatuur daarvoor is in het Engels.
 

Studiemateriaal

  • Syllabus.
  • Literatuurlijst.
  • Pdf's van de powerpoints, na afloop van het college.

Colleges en museumbezoek € 247,50 (incl. koffie/thee bij de colleges)

Docent

Dr. Zoran Kwak is kunsthistoricus, in 2014 cum laude gepromoveerd aan de UvA op een proefschrift over Noord-Nederlandse keukentaferelen uit de Gouden Eeuw. In 2015 richtte hij het Mercury Institute of Fine Arts op, waar hij werkt als onderzoeker en docent voor particulieren en openbare instellingen. Hij is mede-auteur van de tentoonstellingscatalogus uit 2017 over stillevens in het Mauritshuis.

HOVisten over deze docent

Na zijn colleges over Artemisia Gentileschi in 2021:

Zoran Kwak is een uitstekende, intelligente en sympathieke docent, die zeer boeiend vertelt en uitlegt.

Systematisch, duidelijk, uitermate deskundig, enthousiast, hoog niveau.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.