Logo Universiteit Leiden.

Vermindering van koffiebekers voor eenmalig gebruik

Het doel is om het gebruik van eenmalige koffiebekers zowel bij de universiteitscafés als bij de koffieautomaten te verminderen.

Huidige voortgang: Het LUGO-team heeft de mogelijkheden onderzocht om een kleine korting op je drank te krijgen bij het meenemen van je eigen herbruikbare beker naar de koffiemachines (vergelijkbaar met de Universiteit Utrecht). Door hoofdaanbieder MAAS wordt dit op korte termijn echter niet mogelijk geacht. Wat we als consumenten nog wel kunnen doen, is ervoor zorgen dat we onze koffiebeker voor eenmalig gebruik hergebruiken. Hoe? Lees hier meer over dit onderwerp.

Wat betreft de universiteitscafés werkt het team van het LUGO samen met het Universitair Facilitair Bedrijf-UFB aan de lancering van duurzame herbruikbare koffiebekers bij de universiteitsrestaurants.

Een ander initiatief, ook gestimuleerd door de studentenpartijen ONS en LVS, is het vergroten van het gebruik van herbruikbare bekers. In september 2020 start een pilot waarbij koffiemachines onze eigen koffiemokken accepteren. Lees hier meer over dit verhaal.