Universiteit Leiden

nl en

Academy of Creative and Performing Arts (ACPA)

Lyndsey Housden

Lyndsey Housden is docent aan de afdeling Interactive / Media / Design van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. Housden is een onderzoeker en kunstenaar en werkt met interactieve en haptische installaties, ruimtelijk ontwerp en interdisciplinaire projecten voor tentoonstellingen, theater en festivals.

Lyndsey Housden- foto: R. Teague

Haar werk vertrekt vaak vanuit de locatie zelf en grijpt direct in op de architectuur van de ruimte waarin ze werkt. Ze speelt met de illusie van architectuur en creëert starre vormen en lagen van flexibele materialen die door aanraking kunnen worden gemanipuleerd.

Housden werkt vaak samen met creatieve technologen, dansers en componisten. Haar werk is internationaal tentoongesteld, onder meer in Today's Art Tokyo JP, Marres House for Contemporary Culture NL, STRP Festival NL en het International Light Art Museum in Unna DE.

Naast haar creatieve praktijk is Lyndsey een Hatha yogadocent en geeft ze yoga aan de KABK.

De onderzoekspraktijk van Lyndsey Housden


In haar artistieke onderzoekspraktijk creëert Lyndsey Housden architecturale interventies waarmee ze de invloed van architecturale kenmerken en kwaliteiten op ons menselijk gedrag onderzoekt. Haar installaties worden ontwikkeld door middel van een lichamelijke onderzoekspraktijk. Hierbij gaat het haar om het lichamelijk en zintuiglijk ‘bewonen’ van een architecturale ruimte, om haar schaal te voelen, haar effect op de psyche en op onze relaties met elkaar en om te zien wat niet direct zichtbaar is met het oog. Deze methode heeft parallellen met de danspraktijk, in de manier waarop een danser beweegt en bewust reageert zonder woorden. De methode roept verschillende vragen op. Hoe beweegt de ruimte je? Waar ligt je aandacht? Wat wordt verhinderd door de architectuur of wat maakt ze juist mogelijk? Waar is de controle en de beheersing van het bewegende lichaam?

De installaties die uit dit werkproces voortkomen, creëren een alternatieve realiteit die ingaat tegen de manier waarop architecturale mogelijkheden vaak ons gedrag bepalen. Een wandeling in het bos, een oneindige waterval, verdwalen; de werken kunnen alternatieve ervaringen oproepen door telkens een aspect van de omgeving te versterken waarvan de architectuur ons kan afsluiten. Housden componeert visuele ritmes en optische illusies die uitnodigen tot fysieke interactie met zowel publiek als performers. Daarbij worden ritmes in het lichaam opgewekt door repetitieve handelingen met de ruimte. In haar architecturale interventies maakt ze gebruik van elastische draden, een materiaal dat uitnodigt tot nieuwsgierigheid en spel, omdat het beweegt en trilt als reactie op aanraking, en zo de haptische en kinesthetische waarnemingszin aanspreekt.

Het onderzoek van Lyndsey Housden voor de IOG


In het kader van de IOG zet Housden in op de verdere ontwikkeling van belichaamde onderzoeksmethodes in het werken met architecturale ruimte. Het onderzoek zal muzikale compositietechnieken verkennen die verband houden met harmonie, dissonantie, ‘muzikale rust,’ spanning en oplossing, synchroniciteit, balans, ritme en andere muzikale concepten en technieken die kunnen worden toegepast op ruimtelijk ontwerp.

Daarnaast duikt ze in het oeuvre van Iannis Xenakis en andere componisten en architecten wiens werk gekenmerkt wordt door een combinatie van zowel muzikale als architecturale elementen. In de beginfase zal ze architectuurtekeningen en partituren bestuderen als 2D-technieken die kunnen dienen als een vertaling tussen de creatieve processen van de twee disciplines. De ambitie van dit onderzoek op langere termijn is om de bevindingen toe te passen op een ontwerpvoorstel voor een ruimte voor introspectie en contemplatie.

Testing, sketching, stretching for the exhibition Architectural Healing at De Koepel Haarlem, curated by Cityscapes, 2018 - photo: R.Teague
Testen van de “haptische kubus”, onderzoek voor de ontwikkeling van de scenografie voor Flatland. Dit is een grootschalige testinstallatie die haptische technologie gebruikt om het publiek door een meeslepende, pikzwartewereld van sensatie en geluid te leiden, 2015 - foto Terry Braun / Extant / Open University / Ad Spiers
Het installeren van het project Chasm door Lyndsey Housden voor de expositief Architectural Healing, Samengesteld door Cityscapes, 2018 - foto R. Teague
Residentie bij V2_Rotterdam. Het installeren van Axis, een audiovisuele meeslepende installatie, met Ryan Teague (compositie) en Wolfgang Bittner (beeld), 2018 - foto R.Teague
Het testen van de IBI 360º camera tijdens de onderzoeksresidentie bij MOLF Soft Robotics Matter Lab, 2020 - foto Jesse Howard
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.