Universiteit Leiden

nl en

Lecture | Journalism Studies Seminars

Leren door te doen? Ervaringen van nieuwsgebruik en de ontwikkeling van mediawijsheid bij jongeren

Date
Wednesday 23 March 2022
Time
Series
Journalism Studies Seminars
Location
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Room
001

Abstract

De smartphone is inmiddels onder jongeren het meest gebruikte apparaat voor nieuwsconsumptie. Of het nu gaat om nieuws van traditionele nieuwsorganisaties als de NOS, het AD of de Volkskrant, digital-only aanbieders zoals Nu.nl en De Correspondent, social media als Instagram, YouTube en TikTok, of news aggregators en zoekplatformen zoals Google: de smartphone is voor jongeren tot 25 jaar de centrale toegangspoort tot nieuws en journalistiek. Dat leidt niet alleen tot andere nieuwsgewoonten, maar ook tot verschuivende definities van wat jongeren zien als ‘nieuws’ en tot nieuwe vragen rond nieuws- en mediawijsheid. In mijn onderzoek vertrek ik vanuit de ervaringen van jongeren zelf om te begrijpen wat deze ontwikkelingen betekenen voor hoe zij omgaan met nieuws, de rol die nieuws en journalistiek spelen in hun dagelijks leven, en hoe nieuws- en mediawijsheid betekenis krijgen in hun alledaagse nieuwspraktijken. Met behulp van kwalitatieve onderzoeksmethoden (waaronder diepte-interviews, hardopdenkprotocollen, tekenopdrachten en de walk-through methode) bestudeer ik welke kennis en vaardigheden wanneer relevant zijn voor jongeren binnen hun digitale nieuwsgebruik. Wanneer en hoe beschouwen jongeren nieuwswijsheid als waardevol in de alledaagse praktijk, bijvoorbeeld voor het beoordelen van de betrouwbaarheid van nieuws, het evalueren van de algoritmische personalisatie van nieuws, of het online delen en praten over nieuws en actualiteit met anderen? De resultaten van mijn onderzoek laten zien dat zulke tactieken niet alleen gebaseerd zijn op cognitieve overwegingen, maar ook gegrond zijn in intuïtieve en affectieve ervaringen met nieuws. 

This website uses cookies.  More information.