Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Onderwijsvernieuwing in de faculteiten

De vice-decanen (portefeuillehouders onderwijs) van de verschillende faculteiten vertellen hier over het belang van onderwijsvernieuwing en wat er zoal wordt gedaan op dit gebied.

Kristiaan van der Heijden - Portefeuillehouder onderwijs

Sociale Wetenschappen

“In onze faculteit zetten wij ons sterk in voor onderwijsvernieuwing om studenten optimaal voor te bereiden op leidende functies in onze complexe maatschappij."

"We spelen in op voortdurende veranderingen in onze samenleving, nieuwe inzichten op onderwijskundig-didactisch gebied en we grijpen graag nieuwe technologische ontwikkelingen aan voor onderwijsinnovaties. De faculteit wil optimale mogelijkheden bieden voor onderwijsmedewerkers en docenten om zich verder professioneel te ontwikkelen op het gebied van onderwijs. We streven ernaar dat onze docenten zich geïnspireerd en enthousiast voelen om te innoveren en uitdagingen willen zoeken op het gebied van onderwijs.”

Frank Damen - Directeur Onderwijs en Opleidingen

Geneeskunde - LUMC

“Ons onderwijs wordt gevoed door onderzoek. Studenten leren complexe problemen doorgronden op basis van vragen stellen, redeneren en empirisch onderbouwen. Dit vraagt een actieve leerhouding."

"Voor geneeskundestudenten betekent dit dat zij vanuit een klinisch probleem systematisch op zoek gaan naar de diagnose en de beste behandeling. Bij Biomedische Wetenschappen zijn onderzoeken en leren bijna synoniem. Nieuwsgierige studenten ervaren dat een onderzoekende houding een noodzakelijke vaardigheid is bij het vinden van oplossingen voor gezondheidsvraagstukken."

Mirjam de Baar - Vice-decaan Masteropleidingen

Geesteswetenschappen

“Wij willen onze studenten goed voorbereiden op een diverse en dynamische arbeidsmarkt."

"Daarom hebben we ervoor gekozen om arbeidsmarktvoorbereiding, als onderdeel van de Onderwijsvisie Learning@LeidenUniversity, in alle opleidingen te integreren. Dat betekent bijvoorbeeld meer aandacht voor stages, maar ook voor de ontwikkeling van transferable skills zoals samenwerken en reflectie op eigen vaardigheden.”

Egbert Fortuin - Vice-decaan Bacheloropleidingen

“Onderzoekend leren, of liever de verwevenheid van onderwijs en onderzoek, is enorm stimulerend. Zowel voor studenten als docenten."

Veel docenten betrekken studenten bij hun eigen onderzoek. Dat is door de inhoudelijke verdieping van cruciaal belang voor de verdere loopbaan van studenten, zowel binnen als buiten de wetenschap. Wij willen het onderzoekend leren verder versterken, dat doen we onder andere door goede ervaringen  te delen.“

Jan Kolen - Vice-decaan Onderwijs

Archeologie

"Wetenschap en samenleving hebben behoefte aan hoog opgeleide jonge mensen die niet alleen analytisch sterk zijn en zich thuis voelen in de "digitale transformatie".

Maar die ook creatief en vernieuwend zijn in het bedenken van oplossingen voor toekomstige vraagstukken. Universitaire opleidingen zullen daardoor uitdagender worden, en niet alleen draaien om de overdracht van kennis maar ook om het aanleren en aanscherpen van denkvaardigheden".