Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Activerend onderwijs

Hoe betrek je de student actief bij je college? Stem of brainstorm bijvoorbeeld over een onderwerp of maak interactieve slides. Op deze pagina vind je verschillende activerende werkvormen die je ondersteunen bij het creëren van meer interactie tijdens je college.

Activerende werkvormen

Stemtool gebruiken?
De universiteit heeft een licentie voor de online stemtool PresentersWall. PresentersWall is een web-based interactie tool die je kunt gebruiken tijdens o.a. colleges en presentaties. Deelnemers kunnen via hun smartphone of tablet reageren op voorstellen, vragen en discussies. Wil je gebruik maken van PresentersWall? Log in op PresentersWall met je ULCN-account. Voor meer informatie, lees de manual of neem contact op met je ICT- en Onderwijscoördinator.

Feedbacktool gebruiken?
De universiteit heeft licenties voor de feedbacktools FeedbackFruits en Pitch2Peer. FeedbackFruits is een tool waarmee je interactie stimuleert door discussies, (peer) feedback) en kennisuitwisseling. Studenten en docenten delen bestanden met elkaar, zoals filmpjes, documenten en artikelen. Pitch2Peer is een online omgeving waarin studenten pitches plaatsen. Een pitch is een uitgewerkte opdracht in de vorm van bijvoorbeeld een video-opname van een presentatie, een door studenten gemaakte kennisclip, prezi, animatie, poster of blog. Studenten krijgen een aantal pitches toegewezen om van feedback te voorzien, na de feedbackronde komen alle pitches per cursus of werkgroep in een overzicht te staan. De feedback wordt gegeven op basis van criteria en/of vragen. Overweeg je een feedbacktool FeedbackFruits of Pitch2Peer in te zetten in je onderwijs? Voor meer informatie, zie de websites voor FeedbackFruits en Pitch2Peer of neem contact op met de teacher support desk binnen je faculteit voor ondersteuning/hulp. 

Je kunt een brainstorm ondersteunen met een mindmapping-tool. Een mindmap is een boomdiagram, opgebouwd uit begrippen, teksten, relaties en/of afbeeldingen rond een centraal thema. In een online mindmapping-tool werken studenten met elkaar aan dezelfde mindmap.

Wil je mindmapping tools gebruiken voor je onderwijs en heb je hulp/ondersteuning nodig? Neem contact op met de teacher support desk binnen je faculteit. 

Gebruik je altijd Powerpoint om uw lesstof te presenteren? Denk ook eens aan interactieve tools om het materiaal dynamischer te maken. Een voorbeeld is de presentatie-tool Prezi.

Wil je Prezi gebruiken of heb je ondersteuning nodig bij het maken van interactieve slides? Neem contact op met de teacher support desk binnen je faculteit. 

Studenten doen meer dan alleen luisteren. Ze schrijven, discussiëren en reflecteren. Active Learning Spaces zijn ruimtes voor deze interactie. Het doel van de ruimte is om meer contact te krijgen tussen student en docent door actievere werkvormen. Eén van de kernkenmerken van een Active Learning Space is flexibiliteit. De sfeer van de zaal draagt bij aan dit actieve leerproces. Een Active Learning Space is voornamelijk ontwikkeld voor studenten en docenten maar kan ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld brainstormsessies of trainingen.

Wil je meer weten over Active Learning Spaces? Neem contact op met je ICT- en Onderwijscoördinator. 

Bij een ‘flipped classroom’ verwacht je van studenten dat ze de leerinhoud zelfstandig voorbereiden. Dit kan bijvoorbeeld met een weblecture, een video of een andere online instructie die je ze geeft. Tijdens de contactmomenten heb je dan voldoende tijd over om samen actief aan de slag te gaan met opdrachten. Inspiratie en tips voor video’s zijn te vinden in de videotoolkit.

Heb je interesse om met flipping the classroom aan de slag te gaan? Neem contact op met de teacher support desk binnen je faculteit. 

Er zijn verschillende opties om een interactieve video te maken.

  • Apps: je neemt uw eigen scherm op. Verrijk de presentatie daarna met afbeeldingen, video's en geschreven teksten. Later kun je handmatig aantekeningen invoegen.
  • Tools om video's te bewerken: video inkorten, audiocommentaar geven, vragen toevoegen. Je kunt zo je video inzetten als luisteroefening of uitlegvideo.
  • Screencasttool (zoals Screen-o-matic): je eigen scherm en alle handelingen die je uitvoert opnemen (screencast). Maak zo een screencast van je PowerPoint-presentatie en voeg audio, video en commentaartekst toe voor een kennisclip.

Heb je hulp nodig of vragen over het opnemen van interactieve video's? Neem contact op met de teacher support desk binnen je faculteit. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.