Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Fysieke gezondheid

Hoe blijven we toch fit tijdens de coronaquarantaine?

Naast scholen, restaurants en kroegen hebben ook fitnesscentra, sportclubs en zwembaden inmiddels hun deuren gesloten. Nu het openbare leven stilligt, mis je ook je dagelijkse fietstocht naar de universiteit of je sprintje naar het station voor de trein. Als het even kan, moeten we zoveel mogelijk binnen blijven. Hoe blijven we toch fit tijdens de coronaquarantaine?

Sporten zorgt er niet alleen voor dat je fysiek gezond blijft, je vergroot ook nog eens je concentratievermogen, wilskracht en doorzettingsvermogen. Lichaamsbeweging wordt niet voor niets vaak ingezet tegen stress. Een goede conditie kan je in deze tijd van isolatie echt helpen, dus beweeg, loop dat rondje of dans in de keuken! Hieronder hebben we aantal tips voor je om actief te blijven en we attenderen je graag op het online aanbod van het Universitair Sportcentrum Leiden.

Onze tips

  
‘Forens’ naar je thuiswerkplek

Gebruik de tijd die je normaal in auto, trein of op de fiets zit om in beweging te komen. Doe dingen die er vaak bij inschieten: breng je oud papier weg, was de ramen of de auto, spit de tuin om, voetbal een kwartiertje buiten met je huisgenoot of kinderen of ga naar buiten voor een lekkere wandeling/fietstocht in de natuur.

Verplaats zoals je dat op de universiteit zou doen

In plaats van naar de printer, college of een vergadering te lopen: ga een blokje om, doe een boodschap, loop desnoods een keer alle trappen in huis of je flatgebouw op en af.

Breek je zittijd op

Zitten is het nieuwe roken’, zeker thuis is die verleiding extra groot. Een medestudent of collega bellen? Doe het staand of wandelend. Sta elk half uur even op en loop een rondje door het huis. Doe hierbij eventueel wat rek- en strekoefeningen of loop een paar keer de trap op en af om weer fit aan de slag te gaan.

Maak een planning

Tijdens het thuis studeren en werken is het makkelijk om taken te verschuiven en je bewegen als prioriteit uit het oog verliest. Het gevaar hiervan is dat een uurtje sporten hier het slachtoffer van kan worden. Leg daarom het moment waarop je wilt gaan sporten van te voren vast. En plan ook de korte beweegmomentjes tussendoor.

Zoek digitale sportuitdagingen

Download een app met oefeningen die je langzaam steeds meer uitdaging geeft, google online work-outs of danslessen en zoek bijvoorbeeld op social media naar #stayfit of #stayathomechallenge. Op het YouTube-kanaal van Alles over sport vind je inspiratie voor oefeningen. En denk ook eens aan het televisieprogramma Nederland in Beweging. Samen met anderen sporten via de webcam kan ook een leuke en goede motivatie zijn.

Universitair Sportcentrum

Het Universitair Sportcentrum heeft een uitgebreid aanbod van sporten en zal de komende periode haar best doen om jullie op verschillende manieren zo fit en gezond mogelijk door deze sluitingsperiode heen te helpen. Dat doet het bijvoorbeeld door het aanbieden van live lessen op Instagram en video’s met korte en lange workouts voor thuis, (YouTube, Instagram, Facebook) waaronder: power yoga, yin yang yoga, HIIT classes, dance areaobic, core training en zumbalessen. Check de hashtag #uscathome voor meer informatie.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.