Universiteit Leiden

nl en

Didactiek

Effectief studiehandleidingen en opdrachtinstructies schrijven

Verken manieren om uw onderwijsmateriaal duidelijker en studentgerichter te presenteren.

Doelgroep
Docent
Gast
Docent
Jacqueline van Kruiningen
Werkvorm
Training

Doelgroep

Docenten die regelmatig studiehandleidingen en opdrachtinstructies ontwerpen en die de transparantie, doelgerichtheid en aantrekkelijkheid daarvan willen vergoten.

Deze workshop wordt voorlopig alleen in het Nederlands aangeboden.

Programma - werkwijze

De workshop Effectief studiehandleidingen en opdrachtinstructies schrijven biedt u handreikingen voor het ontwerpen van samenhangende, doelmatige en aansprekende studiehandleidingen en opdrachtinstructies. Vragen die daarbij aan de orde komen zijn: hoe schrijft u een heldere en motiverende studiehandleiding die door uw studenten zal worden gelezen en gebruikt?  Hoe zorgt u ervoor dat studenten uw opdrachtinstructies interpreteren zoals u ze heeft bedoeld? En hoe zet u dus met opdrachtinstructies de juiste (leer)activiteiten in gang? Ook is er aandacht voor manieren waarop u studiehandleidingen, opdrachtinstructies en andere materialen studentgericht en gebruikersvriendelijk kunt presenteren in de elektronische leeromgeving. Uw eigen teksten, schrijverservaringen en vragen vormen tijdens de workshop het uitgangspunt.

Vanuit bovenstaande vragen analyseren we voorbeeldteksten en werkt u aan korte stijl- en structuuroefeningen. Ook ontvangt u praktische schrijfadviezen naar aanleiding van uw eigen onderwijsmateriaal.  Aan de orde komen:

  • onderwijsdoelen, tekstdoelen en functies van educatieve teksten;
  • kenmerken van educatieve teksten, in het bijzonder van studiehandleidingen en opdrachtinstructies;
  • de informatiebehoefte en leesgewoonten van uw studenten;
  • stijlmiddelen die uw onderwijsteksten transparant(er) en aantrekkelijk(er) maken;
  • de organisatie van informatie;
  • tekstmodules voor de elektronische leeromgeving.

Gedurende vier maanden na de workshop kunt u éénmalig een beroep doen op de schrijftrainer voor een individueel (online of telefonisch) vervolgadvies.

Leerdoelen

Na de workshop: 

  • kunt u uw studiehandleidingen in opdrachtinstructies helder structureren;
  • schrijft u meer doel- en studentgericht;
  • kunnen uw studenten dus beter uit de voeten met uw onderwijsmateriaal.

Meer informatie of een vrijblijvend adviesgesprek

dhr. drs. D.M. (Daan) Romein

Prijs

  • Medewerkers van de Universiteit Leiden en het LUMC: €280
  • Andere deelnemers: €380

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie