Universiteit Leiden

nl en

Didactiek - Basis Kwalificatie Onderwijs

Scripties begeleiden (BKO-module)

Leer studenten begeleiden en helpen bij het oplossen van problemen die zich kunnen voordoen bij het schrijven van scripties.

Doelgroep
Docent
Gast
Docenten
Heleen Verkiel  (Onderwijskundig adviseur) Daan Romein  (Onderwijskundig adviseur/Teamleider Docentprofessionalisering en Onderwijsinnovatie)
Werkvorm
Training

Het schrijven van een scriptie is voor veel studenten een worsteling. Hoe kunnen docenten ervoor zorgen dat het geen struikelblok wordt? Of; hoe ziet de optimale scriptiebegeleiding eruit en hoe ver gaat uw verantwoordelijkheid? Deze cursus is gericht op de begeleiding van Ba en Ma scripties, maar de principes die worden besproken zijn ook van toepassing op PhD begeleiding.

Deze training biedt ondersteuning bij uw BKO-traject en is in overeenstemming met de universitaire BKO-eindtermen.

We bieden deze training ook in het Engels aan.

Programma - werkwijze

De training bestaat uit 2 bijeenkomsten.
In de eerste bijeenkomst worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • Verschillende begeleidingsrollen
  • Fasen in begeleiding
  • De grens van de taak van een begeleider
  • Effectiviteit van begeleiding
  • Constructieve feedback

Tijdens de tweede bijeenkomst worden de volgende onderwerpen behandeld: 

  • Feedback schriftelijk en mondeling
  • Oefenen met gespreksvoering in de rol van begeleider, student en observator

Leerdoelen

Tijdens de training zullen de volgende vragen worden beantwoord:

  • Wat is het doel van een scriptie?
  • Hoe worden de studenten voorbereid op het schrijven van een scriptie?
  • Hoe kunt u een student begeleiden?
  • Welke verwachtingen heeft u van de studenten?
  • Wat zijn uw verantwoordelijkheden als begeleider?

Prijs

  • Medewerkers van de Universiteit Leiden, LUMC en LDE docenten: €250
  • Andere deelnemers: €350

Studiebelastingsuren

4 uur opdrachten + 6 uur bijeenkomst

Deelnemers over de cursus: 

  • Een fijne training met een goede groepssfeer, leuke docent en goede werkvormen.
  • De trainer voelt de groep goed aan en er is een prettige werksfeer.
  • De trainer kan heel goed improviseren en inspringen op wat de groep nodig heeft.
  • Ik heb geleerd om gericht vragen te stellen, goede feedback te geven en de student aan het denken te zetten. Waar ik het vaak nog lastig vond om niet alle antwoorden of volgende stappen al voor te leggen aan de student, heb ik na deze module een aantal technieken waar ik mee aan de slag kan.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.