Logo Universiteit Leiden.

nl en

Docenten

De cijfers die leerlingen behalen op school spelen een belangrijke rol in de toekomstplannen van jongeren. Met het onderzoek 'Kijken naar Nakijken' onder aankomende docenten proberen we meer inzicht te krijgen in de totstandkoming van cijfers: het proces van nakijken.

Het afnemen van toetsen en het geven van cijfers is op de meeste middelbare scholen in Nederland dé manier om vast te stellen of de leerling de stof beheerst. Maar in het nakijken van toetsen met open vragen huist een bepaalde ruimte voor subjectiviteit. Over hoe er met die ruimte wordt om gegaan is nog maar weinig bekend.

Tegelijkertijd zijn de cijfers die leerlingen voor toetsen krijgen een belangrijk referentiemiddel voor leerlingen, maar ook voor scholen en opleidingen. Op basis van behaalde cijfers maken leerlingen een inschatting van waar zij goed in zijn: in welke vakken ben ik goed en welke vakken liggen mij minder? Scholen en opleidingen maken op basis van cijfers belangrijke beslissingen over de toekomst van de leerlingen.

Cijfers spelen dus een grote rol in het leven van adolescenten. Kennis over de totstandkoming van cijfers is daarom heel belangrijk, maar daar is nog maar weinig onderzoek naar gedaan. Door middel van een onderzoek naar nakijken onder docenten in opleiding proberen wij meer inzicht te krijgen in nakijken. Hoe kijken verschillende docenten in opleiding dezelfde open vragen na?

Op basis van het onderzoek proberen wij meer inzicht te krijgen in de 'subjectieve ruimte' binnen het nakijken en, waar mogelijk, aanknopingspunten te vinden om het nakijken van toetsen en daarmee het referentiemiddel voor scholen en leerlingen te verbeteren.

Deze website maakt gebruik van cookies.