
Studievoorlichting | Proefstuderen
Proefstuderen Bestuurskunde | Beleid, Bestuur en Organisatie | Digitalisering, Data en Governance | Economie, Bestuur en Management
- Datum
- zaterdag 1 april 2023
- Tijd
- Toelichting
- Je schrijft je in voor het proefstuderen op locatie en kiest uit 3 interactieve hoorcolleges.
- Locatie
-
Wijnhaven
Turfmarkt 99
2511 DP Den Haag - Zaal
- On Campus
Kom Proefstuderen bij Bestuurskunde!
Ben jij benieuwd of de studie Bestuurskunde bij je past? Wil je dieper op de vraagstukken ingaan die bij Bestuurskunde worden behandeld? Of meer weten over de specialisaties Beleid, Bestuur en Organisatie, Digitalisering, Data en Governance én Economie, Bestuur en Management?
Doe dan mee op zaterdag 1 april 2023 met Proefstuderen Bestuurskunde en kom meer te weten over onze unieke specialisaties Beleid, Bestuur en Organisatie, Digitalisering, Data en Governance én Economie, Bestuur en Management!
Meld je snel aan want de plekken zijn beperkt!
Registratie
Meld je aan voor het proefstuderen bestuurskunde op onze Campus in Den Haag!
Naar het aanmeldformulierHoe ziet je dag eruit?
De middag start met een ontvangst op onze Campus Wijnhaven in het centrum van Den Haag. Tijdens de inloop neem je alvast een kijkje in ons gebouw of maakt een praatje met één van onze studentvoorlichters. Je kunt je aanmelden voor de interactieve hoorcolleges van de specialisaties: BBO (Beleid, Bestuur en Organisaties), DDG (Digitalisering, Data en Governance) of EBM (Economie, Bestuur en Management). De middag begint met het interactief proefcollege BBO gevolgd door de presentatie van onze studentambassadeurs die jullie meer vertellen over het studentenleven en studeren aan de Universiteit Leiden in Den Haag. Vervolgens staat het interactieve hoorcollege van de gloednieuwe specialisatie DDG op het programma gevolgd door Economie, Bestuur en Management. We sluiten de dag af met een facultatieve rondleiding door Campus Wijnhaven!
Programma
Tijd |
Onderdeel |
|
---|---|---|
12.00– 12.30 |
Welkom en ontvangst Campus Wijnhaven |
|
12.30 - 13.00 |
Interactief Hoorcollege: Beleid, Bestuur en Organisatie (BBO) lokaal 3.46 |
|
13.15 - 13.45 | Algemene Presentatie Studentambassadeurs Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden in Den Haag lokaal 3.46 | |
13.45 - 14.15 | Interactief Hoorcollege: Digitalisering, Data en Governance (DDG, in English) lokaal 3.46 | |
14.30 - 15.00 | Interactief Hoorcollege: Economie, Bestuur en Management (EBM) lokaal 3.46 | |
15.00 - 15.30 | Rondleiding door Wijnhaven door studentambassadeurs of bezoek informatiemarkt / Algemene Presentatie Studentambassadeurs Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden in Den Haag (facultatief) |
Huiswerk per specialisatie
Management van publieke prestaties
De prestaties van publieke organisaties staan vaak onder druk door bezuinigingen, reorganisaties en media-aandacht. Denk bijvoorbeeld aan het UWV voor het onrechtmatig uitkeren van werkloosheidsuitkeringen (Sondermeijer, 2018) of de Nationale Politie in wording (NRC, 2017). Een centrale tendens hierin is het runnen van de overheid als een bedrijf met de nadruk op efficiëntie. Het idee hiervan is dat de prestaties van publieke organisaties kunnen verbeteren door het toepassen van managementstrategieën uit de private sector. Maar is dat inderdaad zo? De prestaties van publieke organisaties zijn multidimensionaal en niet enkel te vatten in efficiëntie. Ook waarden als transparantie, rechtvaardigheid, responsiviteit en veerkrachtigheid zijn van belang, zeker in een publieke context. Publiek management richt zich op de rol van publiek managers en hoe zij moet balanceren tussen deze verschillende – en soms conflicterende – waarden en prestaties. In het college staan we stil bij de verschillende aspecten van publieke prestaties, hoe die te managen zijn en wat daar mogelijke gevolgen van kunnen zijn.
Huiswerk:
- Lees het opinieartikel ‘President Trump, de overheid is helemaal geen bedrijf’ (Van der Voet, 2017).
- Ga opzoek naar een voorbeeld van een publieke dienst die zowel door publieke als private organisaties wordt aangeboden.
Referenties
- NOS (2017, 16 november. 'Reorganisatie politie is verre van klaar'. NOS. Geraadpleegd van [https://nos.nl/artikel/2203129-reorganisatie-politie-is-verre-van-klaar]
- Trouw (2018, 8 oktober). UWV betaalt uitkeringen zonder te controleren of mensen echt ontslagen zijn. Trouw. Geraadpleegd van [https://www.trouw.nl/nieuws/uwv-betaalt-uitkeringen-zonder-te-controleren-of-mensen-echt-ontslagen-zijn~b158f544/]
- Van der Voet, J. (2017, 30 maart). President Trump, de overheid is helemaal geen bedrijf. De Volkskrant. Geraadpleegd van [https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/president-trump-de-overheid-is-helemaal-geen-bedrijf~b4d83375/].
Social media in public administration: fad or future?
In this mini-lecture, Dr Alex Ingrams will present the latest data and evidence of how governments make use of social media. The provocative title of the lecture questions whether such use of social media is a 'fad', something that is done because it is fashionable, or a key part of 'future' governance. Scholars of public administration have different theories about what might happen. The mini-lecture will explain what they think and why. It will juxtapose these theories with evidence of twitter use by government leaders and institutions, and differences in social media use across different countries in Europe. Two key cases will be presented: the use of social media to coordinate humanitarian responses after hurricanes and an unusual story of a fake missile alert published on Twitter in Hawaii.
The mini-lecture will give students a taste of the importance of digital technology such as social media in contemporary government and an insight into what scholars are saying about its impacts, and the ways to maximise its benefits while controlling its negative consequences. For homework, students can read pages 17-25 of the OECD working paper, 'The Use of Social Media in Risk and Crisis Communication', available here: https://read.oecd-ilibrary.org/governance/the-use-of-social-media-in-risk-and-crisis-communication_5k3v01fskp9s-en
Economische maatregelen om de vervuiling van vliegverkeer te verminderen
In december 2019 presenteerde de Europese Commissie de ‘European Green Deal’, een programma dat CO2-uitstoot in Europa in 2030 met 55% moet terugbrengen ten opzichte van 1990 en van Europa het eerste klimaatneutrale continent moeten maken in 2050. Hoewel het hieruit volgende Fit-for-55-pakket enkele specifieke maatregelen betreft om deze doelen te realiseren, genieten EU-lidstaten een grote mate van vrijheid bij het kiezen van de maatregelen die zij willen treffen.
Om gedrag te beïnvloeden of beleidsdoeleinden te realiseren heeft de overheid vele mogelijkheden tot haar beschikking. Specifieke (beleids)maatregelen mogen echter niet in strijd zijn met internationale afspraken en dienen ingebed te zijn in huidige wet- en regelgeving. Daarnaast hebben verschillende maatregelen van de overheid veelal uiteenlopende economische consequenties en is het dus belangrijk deze in kaart te brengen.
In dit college kijken we specifiek naar economische maatregelen om de CO2-uitstoot van luchtvaart te verminderen. Dit is een gevoelig onderwerp, waar allerlei maatregelen mogelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de prijzen van vliegtickets, het invoeren van accijns op vliegtuigbrandstof, het maximeren van het aantal vliegbewegingen, het subsidiëren van het alternatieve vervoersvormen of het investeren in technologische innovaties die de luchtvaart kunnen verduurzaam en vervuiling van vliegverkeer kunnen verminderen.
Tijdens het college maak je kennis met de economische theorie die van toepassing is op deze kwestie, leer je de voor- en nadelen van maatregelen tegen elkaar te wegen en evalueer je huidig Nederlands beleid op dit terrein. Wat is vanuit bestuurlijk en economisch perspectief een goede strategie voor Nederland? Welke aanvullende beleidsmaatregelen of beleidshervormingen moet de regering doorvoeren? Wat adviseer je de verantwoordelijke politiek-ambtelijke beleidsmakers in Nederland?
Huiswerk
- Lees het artikel ‘Vliegbelasting omhoog, maar gaan we ook echt minder vliegen?’ (11 januari 2023) op NOS.nl: https://nos.nl/artikel/2459489-vliegbelasting-omhoog-maar-gaan-we-ook-echt-minder-vliegen
- Lees hoofdstuk 1 (Inleiding) en paragrafen 2.1 (Fiscale vergroening: Samenvatting) en 2.7.1 (Fiscale vergroening per sector: mobiliteit – focus hierbij op luchtvaart) van bouwsteen 7 ‘Fiscale vergroening en grondslagerosie’ voor een beter belastingstelsel van het Ministerie van Financiën (2020): https://open.overheid.nl/documenten/ronl-af26bd46-69bc-4ce9-bf53-493f50c9bf03/pdf
- Lees paragraaf 4.23 ‘Verhogen vliegbelasting’ van het Belastingplan 2023: https://open.overheid.nl/documenten/ronl-71994d55f61ddb16ee8a8f45d940f8c1116d0bff/pdf