Universiteit Leiden

nl en
Kom Proefstuderen bij Pedagogische wetenschappen

Studievoorlichting

Proefstuderen Pedagogische wetenschappen

Datum
24 november 2017
Tijd
Bezoekadres
Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden

Ervaar zelf hoe het is om te studeren

Kom Proefstuderen bij Pedagogiek en ervaar zelf hoe het is om te studeren. Dé manier om je te verdiepen in deze studie: of je nu twijfelt of een bevestiging zoekt van je studiekeuze. Je krijgt vooraf opdrachten om je voor te bereiden op de colleges of werkgroepen die je volgt op de dag zelf. Zo maak je kennis met de inhoud van de studie en hoe je onderwijs krijgt op de universiteit.

Een ochtend in de collegebanken

Tijdens het Proefstuderen volg je als student proefcolleges, krijg je meer te horen over de arbeidsmarkt na een studie Pedagogiek en kun je al je vragen stellen aan de docenten, studenten en studieadviseurs van Pedagogische Wetenschappen. Bij het ervaren van een echte collegedag hoort natuurlijk de voorbereiding van de colleges, daarom vind je bij de colleges ook een aantal opdrachten die je van te voren kunt maken.

Programma

Ontvangst met koffie en thee en overhandigen programma

prof.dr. Lenneke Alink, Pedagogische Wetenschappen en drs. Carien Nelissen, opleidingsmanager

Algemene informatie over de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen.

1. Gezinspedagogiek - zaal S.C.01

dr. Lotte van der Pol: ‘Lieve meisjes, stoute jongens’.

In de media wordt veel gediscussieerd over de opvoeding van jongens en meisjes: onder welke omstandigheden ontwikkelen jongens zich goed en bij welke opvoeding gedijen meisjes het beste? Hierbij wordt gesteld dat de twee geslachten in oorsprong veel van elkaar verschillen. Is het ook mogelijk dat juist die sekse specifieke opvoedingspatronen de verschillen tussen jongens en meisjes veroorzaken? In dit proefcollege worden de verschillen tussen jongens en meisjes onder de wetenschappelijke loep gelegd.

Voorbereiding

Bekijk komende week een kinderboek of een kinderprogramma. Zie je daarin sekse specifieke boodschappen terugkomen?

2. Leerproblemen - zaal S.A.41

Inge Merkelbach, MSc: ‘Wat werkt voor wie: wie profiteert van welk educatief programma?’

Computerprogramma’s kunnen helpen de taalvaardigheden van kleuters te stimuleren. Leerkrachten kunnen bij het selecteren van digitaal lesmateriaal kiezen uit een groot aantal educatieve programma’s en apps gericht op de taalontwikkeling van kleuters. Niet alles werkt echter, en wat werkt voor het ene kind hoeft het andere kind niet te helpen.  In het project ‘Wat Werkt voor Wie’ bekeken we welke digitale programma’s werken voor welke kleuters.  Wat voor soort digitale programma’s werken  bijvoorbeeld het best voor kinderen met aandachtsproblemen? En welke elementen moet een digitaal programma bevatten om stressgevoelige kinderen optimaal van de stof te laten profiteren?

Voorbereiding

Bekijk de volgende twee digitale boeken

  1. www.bereslim.nl/demo/bb_demo_muis_zonder.html

  2. The Tale of Peter Rabbit

  • Wat valt je op?
  • Wat vind je goed aan de boeken en waarom?
  • Wat vind je minder goed aan de boeken en waarom?

Welk boek zou je aanbevelen aan ouders die de taalontwikkeling van hun kind graag willen ondersteunen?   

1. Orthopedagogiek - zaal S.C.01

dr. Yvette Dijkxhoorn:  ‘Autisme als opvoedingsprobleem’

Autisme is een ernstige ontwikkelingsstoornis die door zeer verschillende wetenschappelijke disciplines wordt onderzocht. Klinisch genetici zoeken naar de oorzaak, neurobiologen onderzoeken de afwijkende breinstructuren, farmacologen de mogelijkheden van medicatie en zo verder. Orthopedagogen gebruiken al deze kennis, maar houden zich vooral bezig met de vraag welke gevolgen deze ernstige stoornis heeft op het sociale en schoolse leren en op de opvoeding van deze kinderen, die vaak moeilijk te begrijpen gedrag vertonen. Autisme wordt enerzijds steeds bekender, hetgeen ook leidt tot vooroordelen, anderzijds weten we nog heel veel niet.

Voorbereiding

Bekijk de video Je zal het maar hebben: PDD-NOS (Autisme) en stel je zelf de vraag of je wist dat autisme ook deze vorm kon aannemen.

2. Onderwijsstudies - zaal S.A.41

prof.dr. Paul van den Broek: ‘Het lezende brein’

Dagelijks lezen we wel iets. Op school, op werk, in vrije tijd. Meestal begrijpen we wat er in de tekst staat, maar soms gaat dat ook mis. Wat gebeurt er in het brein wanneer we lezen voor begrip, en waarom gaat dat niet goed? In dit interactieve college maak je kennis met onderzoek over deze vragen, bij leerlingen en volwassenen. Dit onderzoek betreft gedrag, oogbewegingen, en hersenactiviteit. We zullen het ook hebben over manieren waarop je kinderen kunt helpen hun begripsvaardigheden te verbeteren of leesmaterialen (denk ook werkboeken op school) kunt verbeteren.

Voorbereiding

Bekijk de TedTalk over veranderende ideeën over onderwijs als voorbereiding op dit college.

  • Spreek met docenten, studenten en studieadviseurs, blader door studieboeken, stageverslagen, scripties, onderzoeksmateriaal.
  • Stel vragen over bijvoorbeeld toelating, inschrijving en organisatie van de opleiding.
  • Ontmoet Studievereniging Emile

Locatie & routebeschrijving