Nacht van Ontdekkingen met onderzoekers uit Leiden

zaterdag 17 september 2022 - zondag 18 september 2022

Over de Nacht van Ontdekkingen

De Nacht van Ontdekkingen is een jaarlijks terugkerend festival waar de Universiteit Leiden samen met een aantal partners evenementen organiseert op het gebied van wetenschap en kunst. Dit jaar is er speciale aandacht voor de jonge generatie: rondom het festivalterrein zullen diverse jonge onderzoekers en makers hun werk of verhalen delen, waaronder PhD student Daphne Wong-A-Foe. Daarnaast vertellen ook meer ervaren wetenschappers over hun werk, zoals LIACS-onderzoeker Max van Duijn. Ook de geesteswetenschappen en sociale wetenschappen zijn goed vertegenwoordigd: classicus Ineke Sluiter, Korea-expert Remco Beuker en psycholoog Eveline Crone nemen deel aan een paneldebat en beantwoorden vragen van het publiek.

Het festivalterrein bevindt zich in de Hortus botanicus Leiden, in het Academiegebouw van Universiteit Leiden en bij de Oude Sterrewacht.

“Social Technologies”: van kampvuur tot Insta en Netflix - Max van Duijn

Een kenmerkende eigenschap van ons, homo sapiens, is dat we leven in complexe sociale omgevingen. Al sinds miljoenen jaren stellen technologische innovaties ons in staat om vriendschappen aan te gaan en sociale netwerken te onderhouden. In vogelvlucht bespreken we wat kampvuren in het paleolithicum en eeuwenoude rituelen gemeen hebben met verschillende hedendaagse fenomenen, van dance festivals en online gaming tot Facebook, Instagram en Netflix.

EEG Variability in Jaran Kepang Dancers – Daphne Wong-A-Foe

Opgegroeid in Suriname, heeft Daphne zeer diverse afkomsten, waaronder Chinese en Javaanse voorouders. Een van de Javaanse tradities die ze dierbaar heeft, is de ‘Jaran Kepang’, oftewel paardendans. Jaran is de geest van het paard en Kepang is een paard van geweven bamboe waarmee dansers optreden. Voor een publiek raken dansers in trance en raken hun lichamen “in het bezit van andere identiteiten” voor amusementsdoeleinden. Als de dansers terug in de realiteit komen, beweren ze zich niets van de voorstelling te herinneren. Met behulp van een eerder ontwikkelde methodologie om dissociatieve identiteitsstoornis te bestuderen hoopte Daphne inzicht te krijgen in de aard van de Jaran Kepang trance.

Kraak je hersens in de mobiele escaperoom

Met hun mobiele escaperoom zet Young Academy Leiden verschillende onderzoeksdisciplines in de schijnwerpers. Ga in een groep de uitdaging aan om hersenkrakers en raadsels op te lossen. De acht puzzels hebben stuk voor stuk te maken met baanbrekende ontdekkingen van Leidse wetenschappers en brengen je één voor één dichter bij de ontknoping, namelijk een sleutelgebeurtenis in de geschiedenis van de universiteit. Deze interactieve escaperoombeleving is voor iedereen die spelenderwijs wil leren over de Universiteit Leiden en haar grootste wetenschappers.

Advice for the Next Generation panel

Leer uit de fouten van anderen. Je leeft namelijk niet lang genoeg om ze allemaal zelf te kunnen maken. Op de Nacht kun je als student, jonge onderzoeker of gewoon geïnteresseerde al je vragen kwijt bij een panel met ervaren wetenschappers. Ineke Sluiter, Eveline Crone en Remco Breuker vertellen je alles over wat zij geleerd hebben van hun fouten en van hun successen.

Kom langs, luister, bevraag en ontdek. Zo ontdek je welke fouten cruciaal zijn om te maken en ontvang allerlei gewenste en ongewenste adviezen waar je als jonge, nieuwe generatie verder mee komt.

Lees meer over de Nacht van Ontdekkingen