Lezing over de Leidse sterrenkundige Kaiser

Groenesteeg 126
2312 SR Leiden
Portet Frederik Kaiser

Op zondag 7 augustus geeft Rob van den Berg om 14.30 uur in de aula van de begraafplaats Groenesteeg een lezing over de Leidse sterrenkundige Frederik Kaiser. Het is dit jaar precies 150 jaar geleden dat Kaiser overleed en op de begraafplaats Groenesteeg ter aarde werd besteld. De toegang is gratis en de aula is vanaf 14 uur geopend.

Frederik Kaiser was Nederlands grootste sterrenkundige van de negentiende eeuw. In de meer dan veertig jaar waarin hij aan de Leidse universiteit verbonden was, schopte hij het van simpel observator tot hoogleraar en rector magnificus. Hij slaagde erin de plaatselijke sterrenwacht te veranderen in een observatorium waar uiterst nauwkeurige waarnemingen werden verricht, die binnen- en buitenlandse astronomen met ontzag vervulden. Met zijn werk legde hij het fundament voor de latere bloei van de Nederlandse astronomie. Ook wist hij een breed publiek enthousiast te krijgen voor zijn vak. Dat bleek eens te meer toen landgenoten de portemonnee trokken voor de bouw van een nieuwe Leidse Sterrewacht, waardoor de krakkemikkige behuizing op het dak van het Academiegebouw in 1861 kon worden verruild voor een gloednieuw gebouw in de Leidse Hortus.

In 1875 werd de Leidse Cellebroersgracht omgedoopt tot Kaiserstraat en werd Kaiser de eerste persoon in Leiden die met een straatnaam werd vereerd.

Over de spreker

Rob van den Berg (1961) is als wetenschapshistoricus verbonden aan de Universiteit van Leiden, waar hij in 2021 promoveerde op een biografie van de Nederlandse scheikundige J.H. van ’t Hoff. Onlangs verscheen bij uitgeverij Prometheus zijn biografie van Frederik Kaiser, getiteld Een passie voor precisie. In de Volkskrant van 9 juli jl. schreef de van TV bekende publicist en sterrenkundige Govert Schilling een zeer lovende recensie over deze biografie: “een heerlijk boek over Frederik Kaiser”.

Meer informatie over de begraafplaats