Universiteit Leiden

nl en

Well-being

Well-Being Days FGGA: Feeling good on the inside

Datum
dinsdag 24 november 2020
Locatie
Vanuit je huis
Zaal
online

Van 23 tot en met 26 november organiseert FGGA weer de online 'FGGA Feeling Good Well-Being Days'. Vier dagen lang leuke artikelen handige tips en (online) activiteiten. Speciaal voor studenten, maar ook heel interessant voor medewerkers.

Lees bijvoorbeeld wat de voordelen van wandelen zijn en krijg de leukste wandelroutes van Den Haag en Leiden. Hoe kan je zorgen dat je goed slaapt? Workout video’s die je makkelijk thuis kunt doen.. en meer. Alles om je nu wat beter te laten voelen.

Elke dag heeft een ander thema. Vandaag: Feeling good on the inside

Feeling good on the inside

Je van binnen goed voelen. Nu in deze tijd misschien wel belangrijker dan ooit. In balans zijn, goed slapen en een manier vinden om beter tegen stress te kunnen. Het zorgt ervoor dat je je mentaal goed voelt en je weerstand omhoog gaat. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je je fysiek ook beter voelt. 
Vandaag staat in het teken van je goed voelen van binnenuit. 
We vertellen je waarom wandelen in de natuur zo goed voor je is. Geven je leuke wandelroutes door Leiden en Den Haag. 
Ook krijg je tips over wat je gedurende de dag moet doen om goed te kunnen slapen. Eindig je dag ontspannen met een live Yin Yoga les via Instagram. Enjoy. 
 

Yogalerares Eliza

Heb je dat ook in deze corona- en herfsttijd? Zit je de hele dag achter je laptop, sla je em eindelijk dicht, is het al donker en ben je nog niet naar buiten geweest. Gevolg: je hoofd vol, je stappenteller op nul én je gemoedstoestand op standje onweer. Daarom geven we met hulp van wandelcoach Natascha van der Klooster tien redenen waarom wandelen zo goed voor je is. En tips hoe je in de stad van een saaie wandeling ineens iets leuks maakt.

Tien redenen waarom wandelen goed voor je is

  1. Het helpt tegen sombere buien. Je hoofd leegmaken. Letterlijk en figuurlijk even uitwaaien. De sombere gedachtes laten wegwaaien zodat je ruimte krijgt voor positieve gedachten.
  2. Wandelen is stressverlagend, je ontspant terwijl je fysiek bezig bent.
  3. Je gedachten komen tot rust door het wandelen, daardoor krijg je ook rust in je hoofd.
  4. Bewegen is goed voor je brein. Als je loopt kom je eerder tot oplossingen.
  5. Je blijft fit. Een half uur per dag bewegen vermindert de kans op hart- en vaatziekten, diabetes 2. Het is ook goed voor je verbranding. Met een uur wandelen verbrand je ongeveer 250-275 calorieën. En het verhoogt daarnaast je weerstand en is goed voor je immuunsysteem. Buiten zijn = vitamine D happen.
  6. Het kan altijd en overal. Schoenen aan en gaan. En het is gratis.
  7. Het is een ideale setting voor een goed gesprek met een vriend of vriendin of een familielid. Loop naast elkaar op anderhalve meter en vertel elkaar wat je nou écht bezighoudt.
  8. Als je wandelt worden al je zintuigen geactiveerd. Je hoort de wind, de vogels, de geluiden van de stad. Je voelt de zon op je huid en de wind die met je haren speelt.
  9. Het stimuleert je creativiteit. Je krijgt vaak nieuwe ideeën en ingevingen terwijl je wandelt.
  10. En last but not least: door te wandelen slaap je beter en dat komt weer je gehele gesteldheid ten goede.

Wandelcoach
Natascha van der Klooster is wandelcoach en helpt mensen met stress, somberheid of een burn-out door wandelen te combineren met mindfulness. 'De agenda's worden voller, je zit in deze tijd van het jaar steeds meer binnen en het werk of je studie is nooit af. Daarom raad ik je aan om elke dag toch naar buiten te gaan. Je hoeft geen uren te wandelen om je beter te voelen. Zelfs met een korte wandeling zal je merken dat je hoofd frisser wordt.'

Camera mee
Voor studenten die wandelen maar saai vinden of die denken dat je per se in de natuur moet lopen, heeft Natascha goede tips. 'In de stad is zoveel moois te zien. Als je er maar oog voor hebt. Neem je camera of telefoon mee en fotografeer een keer alle mooie gevels die je onderweg ziet. Of maak foto's van alle verschillende soorten brievenbussen die je onderweg ziet. Dit is niet alleen leuk, je zal ook merken dat je sombere of drukke gedachten weggaan.'

Psychische voordelen van wandelen op een rij:

  1. goed voor je humeur
  2. vermindert stress
  3. verbetert je uithoudingsvermogen
  4. geeft je voldoening
  5. geeft energie
  6. verbetert je geheugen
  7. brengt je geest tot rust
  8. stimuleert je creativiteit
  9. verbetert je gehele gezondheid
  10. je slaapt beter

Voor degenen die gezegend zijn met een goede nachtrust is dit artikel waarschijnlijk overbodig. Helaas is dit voor veel mensen niet het geval. Een slechte nachtrust zorgt ervoor dat je overdag niet goed kan functioneren. Daarnaast is het funest voor je weerstand en je humeur. Als je uitgerust bent kan je de wereld veel beter aan. En wie wil dat nou niet?
Yoga docent en HSP (Hoogsensitief Persoon) Coach Eliza Starrenburg geeft  tips voor het verbeteren van je nachtrust: 'Ontspannen zijn in de avond, begint al bij ontspannen overdag'.

Begin de dag met een wandeling

Zoals je hier kan lezen, zie artikel hierboven, heeft wandelen enorm veel voordelen. Doe dit het liefst in de ochtend voordat je aan je dag begint en probeer minimaal een half uur te lopen. Als je meteen in de ochtend daglicht binnen krijgt, zorgt dat ervoor dat je in de avond melatonine (slaaphormoon) aanmaakt, waardoor je beter inslaapt.

Tijdens je studie

Met een slechte nachtrust is het verleidelijk om koffie te drinken. Maar wil je goed slapen, drink dan voor een langere periode (twee maanden) geen koffie meer. Of als je gevoelig bent voor cafeïne, drink dan na 15.00 uur geen koffie meer. 
Er zijn verschillende ademhalingsoefeningen die je kan doen om ervoor te zorgen dat je concentratie verbetert. Probeer bijvoorbeeld Nadi Sodhana (video). Deze oefening verbetert je concentratie en brengt meer rust. 
Vergeet ook niet om tijdens het studeren genoeg rust te nemen. Na elke 20 minuten achter een beeldscherm 20 seconden naar iets anders kijken. Deze online timer helpt je hierbij. En om het uur vijf minuten pauze. Lunch niet achter je beeldscherm, maar neem hier echt even de tijd voor of maak een wandeling.

Avond

Stop op tijd met studeren en neem je tijd voor het maken van je avondeten. Koken zorgt voor ontspanning en haalt je gedachten weg bij je studie. Niets geeft meer voldoening dan een lekkere maaltijd die je zelf hebt gemaakt na een dag hard studeren.
Beperk in de avond je schermtijd en zet het blauwe licht op je telefoon uit. Neem in plaats daarvan een lekker bad of lees een goed boek.

Heb je moeite met ontspannen? Misschien is Yin Yoga iets voor jou. Deze rustige vorm van yoga is heel geschikt voor mensen die veel zitten. Yin Yoga richt zich op het creëren van ruimte in je bindweefsel en je gewrichten. Het is daarom een mooie tegenhanger als je aan intensievere (kracht)sport (yang) doet. Je blijft bij yin yoga 3 tot 5 min in een liggende of zittende houding, waardoor deze vorm van yoga ook uitdagend is. De houdingen staan in het teken van loslaten en ontspannen. En dit zorgt voor een betere nachtrust.

Andere tips voor het slapen gaan:

  • Een voetenbadje met magnesium
  • Meditatie (geleide bodyscan via de gratis app Insight Timer)
  • Lavendel oogkussentje
  • Essentiele oliën zoals lavendel of stress away.
  • En.. niet onbelangrijk: drink geen alcohol.

Je slaapkamer slaap proof maken

Om goed te kunnen slapen is een pikdonkere kamer belangrijk. Lukt dit niet? Probeer een oogmasker. Heb je last van geluid? Oordopjes zijn de oplossing.
Een verzwaarde deken zorgt voor veiligheid en extra ontspannen. De meeste mensen die dit gebruiken slapen dieper en beter.

Help, ik kan niet slapen!

Als je langer dan 15 minuten wakker ligt stijgt je hartslag en de onrust. Het is dan verstandig om even uit bed en je slaapkamer te gaan. Focus op iets ontspannends, kijk naar buiten of lees wat.

Pieker je veel? Probeer een braindump. Schrijf alles op wat er in je op komt voor zeven minuten lang. Ook doorgaan als je het even niet meer weet, dan komt er vanzelf weer iets omhoog. Daarna schrijf je de drie belangrijkste dingen op waar je de volgende dag iets aan ‘moet’ of kan doen. Wat is belangrijk en wat heeft prioriteit? Schrap de dingen die niet belangrijk zijn of waar je geen invloed op hebt.

Slaap lekker!

Yin yoga heeft als doel ontspanning en het oprekken van fascia, oftewel bindweefsel. Fascia is het bindweefsel dat alle spieren en organen omhult en alles in het lichaam met elkaar verbindt. Het omhult onze hersenen, ons ruggenmerg, onze organen en onze spieren. Ook ons meridianen stelsel is gelegen in de fascia. Hierdoor ontstaat er meer ruimte o.a. om de gewrichten heen, waardoor je soepeler kunt bewegen, kunt herstellen van blessures of overmatige stress en blessures kunt voorkomen. Het is dan ook een mooie tegenhanger als je veel zit of aan een (intensieve) sport doet. Doordat je 3 tot 5 min in een liggende of zittende houding verblijft, kan het meditatief zijn. Als je al langer aan yoga doet of mediteert, dan zul je dat eerder ervaren. Ieder seizoen focus ik mij op andere meridianen wat ervoor zorgt dat evt. energieblokkades worden opgeheven.

De les wordt gegeven door Eliza Starrenburg, eigenaresse van Eliza HSP Coach en Liz Yoga. 'Ik doe zelf al ruim 10 jaar aan yoga en ik ben sinds 2016 yogalerares. Ik geef graag ontspannende yogavormen als yin en restorative yoga. Mijn lessen zijn ontspannend, soms mentaal of fysiek uitdagend en ik start de les altijd met een korte meditatie, zodat je alvast wat meer in je lijf kan zakken. Bij mij in de les mag ook gelachen worden, want ook dat ontspant.'

Wandeling stadscentrum en singels Leiden (5.6 km)

Leiden heeft een fantastisch mooi, oud stadscentrum. Als je er zelf woont vergeet je wel eens hoe mooi de stad eigenlijk is. Een rondje lopen door het centrum van Leiden is een goede manier om even tot rust te komen na een dag studeren. In het centrum van Leiden vind je onder meer de Pieterskerk en de Hooglandse kerk, het Rapenburg en de Nieuwe Rijn, waar je bij verschillende plekken een goede kop koffie to-go kan halen. Een bezoek aan de Leidse Burcht is een absolute aanrader. Vanaf de Burcht heb je een fantastisch uitzicht over het oude centrum van Leiden.

Het stadscentrum van Leiden is omringd door water, de singels. Een rondje langs de singels is zo’n 6 km lang. Vanaf de singels krijg je een mooi overzicht van de gevarieerde binnenstad en stadsparken van Leiden. Je bekijkt de stad (letterlijk) vanaf een andere kant.

Routeyou heeft een mooie route uitgestippeld waarbij je door het stadscentrum en om de singels heenloopt.

Hofjestour

Leiden heeft maar liefst 36 hofjes. De hofjes in Leiden zijn ontstaan vanuit de sociale zorg in de middeleeuwen, bedoeld voor arme, oude mensen. Een hofje bestaat uit huizen die dicht bij elkaar staan. De bewoners van deze huisjes delen een gemeenschappelijke binnenplaats. Wanneer je de hofjestour doet zal je plekken ontdekken van Leiden waarvan je niet wist dat ze bestonden. Daarom is de hofjestour zo ontzettend leuk om te doen. Daarnaast is de tour langs de hofjes van Leiden direct ook een mooie wandeling door de binnenstad.

De hofjestour is hier te verkrijgen. Daarnaast kan je hier een overzicht vinden van alle 36 hofjes van Leiden

Deze online wandelroutes van DenHaag.com nemen je mee langs de verborgen hotspots en bekende highlights in Den Haag: van stranden tot tot paleizen. Iedere route heeft z'n eigen thema met zorgvuldig gekozen bezienswaardigheden. Met je mobiel in de hand navigeer je moeiteloos als een echte local door de stad. Zonder gids, en je hoeft er niet eens een app voor te downloaden.

Wandelroute: Door bos en duin naar zee
Deze route begint in het centrum en brengt je via Scheveningen naar het prachtige Meijendel en via Het Haagse Bos terug naar het centrum. 
Duur 4,5 uur. Lengte 21,66 km. 

Wandelroute: Langs de Haagse stranden
Denk je aan Den Haag, dan denk je aan Scheveningen. Maar Den Haag heeft meer strand dan dat. Deze route begint bij de Pier en brengt je over het strand langs het Westduinpark tot aan Kijkduin.
Duur 2,5 uur. Lengte 11,69 km.

  • It’s Not OK To Feel Blue (And Other Lies) - Scarlett Curtis

Een bibliotheek van meer dan 60 inspirerende mensen, variërend van komieken tot social media influencers, van activisten tot politici, It's Not OK To Feel Blue deelt de inspirerende woorden en gedachten over wat geestelijke gezondheid voor hen betekent. Bijdragen worden geleverd door singer-songwriter Sam Smith die spreekt over depressie; actrice Emilia Clarke's gedachten over lichaamsbeeld en ziekte en een open brief van geestelijke gezondheid advocaat Poorna Bell over de zelfmoord van haar overleden echtgenoot. Het boek is alleen in het Engels verkrijgbaar.

  • Denk Als Een Monnik – Jay Shetty

'Denk Als Een Monnik' omvat een combinatie van oude wijsheid en de persoonlijke ervaringen van de schrijvers. Het doel van Denk Als Een Monnik is om individuen te helpen een monniksmentaliteit toe te passen op hun leven. Het boek laat je zien hoe je de weg naar je potentieel kunt vrijmaken door het overwinnen van negatieve gedachten, het verkrijgen van toegang tot stilte en het creëren van een echt doel. Het kan een uitdaging zijn om de lessen van monniken toe te passen op drukke levens. Echter, de schrijver geeft advies en oefeningen om stress te verminderen, zelfdiscipline en focus te verbeteren, en relaties in de moderne wereld te onderhouden.

  • Busy – Tony Crabbe

We voelen ons overweldigd door de drukte van onze tijd: onze inbox en onze to-do lijst puilt uit, een groot aantal mensen verwacht dingen van ons en onze organisaties proberen meer te doen met minder mensen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. In werkelijkheid is drukte niet essentieel. Ja, er is veel te doen, maar geloven dat je het altijd druk hebt omdat je zoveel te doen hebt, is zowel vals als nutteloos. Drukte is een normaal antwoord op een wereld van te veel, maar het is niet het enige antwoord. In Busy put de schrijver uit gedegen psychologisch onderzoek om een van de grote problemen van het moderne leven aan te pakken: we hebben het te druk. Maar het is geen tijdmanagementboek. In plaats van advies te geven voor het verhogen van de productiviteit en de efficiëntie, worden er vier belangrijke strategieën beschreven om te bloeien ondanks de overbelasting van te veel.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.