Universiteit Leiden

nl en

Cursus

Public Affairs Programma: Pakket Context en Media

Datum
maandag 18 mei 2020 - dinsdag 9 juni 2020
Locatie
Schouwburgstraat
Schouwburgstraat 2
2511 VA Den Haag

Omschrijving

In dit pakket komen de ontvangende partij van de lobby, de interne lobby en verschillende manieren van externe lobby aan bod en bekijken we de plaats van het public affairs onderdeel binnen een organisatie. Daarnaast bekijken we vanuit verschillende invalshoeken de relatie tussen public affairs en de verschillende media.

Module 1: De context van Public Affairs

Public affairs speelt zich af op een constant veranderend speelveld. Het begint bij het thuisfront: uw interne lobby is het allerbelangrijkst. Wanneer u intern de zaken niet op orde heeft, dan kunt u buiten uw organisatie weinig bereiken. U gaat samen met een ervaren public affairs manager op zoek naar hoe u uw positie intern kunt versterken. Ook is er uitgebreid aandacht voor grassroots lobby en burgeractivisme. Welke krachten zitten er bijvoorbeeld achter de burgerlobby? Om meer inzicht te krijgen in de ontvangende partij van de lobby, krijgt u in deze module de gelegenheid om in gesprek te gaan met diverse Kamerleden en tobambtenaren. Tot slot belichten wij de juridische kant van public affairs vraagstukken.

Module 2: Public Affairs en de Media

In deze module staat de dagelijkse praktijk van public affairs ten opzichte van de media centraal. U maakt kennis met een aantal instrumenten van public affairs die u in het dagelijks werk kunt inzetten. Een van die thema’s is framen en spinnen. Op welke manier kunt u de boodschap het beste brengen? Welke draai kunt u er aan geven? Onder leiding van een ervaren professional leert u de fijne kneepjes van het communicatie-vak en leert u de ander met behulp van goed gekozen frames te overtuigen. De media en de publieke opinie spelen een belangrijke rol in relatie tot public affairs. Dit geldt voor zowel traditionele als nieuwe media. Zo zijn redacties van kranten en tijdschriften ontvankelijk voor de bevindingen van onderzoeksrapporten en het strategisch lekken van informatie. Televisie, radio en social media bieden mogelijkheden om grote groepen mensen rechtstreeks te bereiken. Vanuit verschillende invalshoeken wordt de relatie tussen public affairs en de verschillende media belicht.

Meer informatie

Voor meer informatie klik hier.

Meer informatie over het pakket Context en Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie