Cursus | Webinar
Vergroot de betrokkenheid van studenten door middel van synchrone en asynchrone tools
- Natascha van der Zwan
- Janna Goijaerts
- Datum
- woensdag 20 mei 2020
- Tijd
- Locatie
- Online
Vergroot de betrokkenheid van studenten door middel van synchrone en asynchrone tools
Voor: docenten en onderwijsondersteuners
Host: Dr. Natascha van der Zwan & Janna Goijaerts, MSc. Instituut Bestuurskunde
Voorkennis nodig? Nee
De coronacrisis vormt een unieke uitdaging voor docenten en studenten, aangezien traditionele cursussen opnieuw worden ontworpen voor online onderwijs. Sommige studenten missen de tijd en de middelen om synchroon deel te nemen (bijvoorbeeld het bijwonen van live-seminars), terwijl anderen de voorkeur geven aan de structuur en het gevoel van een community dat synchroon lesgeven met zich meebrengt. Om in onze cursus tegemoet te komen aan beide groepen studenten, hebben we er bewust voor gekozen om synchrone en asynchrone methodes in onze huidige cursussen te combineren. Tot nu toe hebben we ontdekt dat deze combinatie de studenten helpt om betrokken en verbonden te blijven, zelfs als ze op een fysieke afstand van ons en van elkaar staan. In dit webinar zullen we onze ervaringen en die van studenten delen rond dit nieuwe cursus ontwerp. We bieden een aantal praktische tips voor docenten, die staan voor een soortgelijke uitdaging en zoeken naar een goede manier om studenten betrokken te houden bij de omslag naar online onderwijs in het hoger onderwijs.
Registratie is niet nodig, meld je gewoon aan via: https://smart.newrow.com/#/room/wvb-710
Voor aanvullende vragen kun je contact opnemen via het Helpdesk Portal.
Onderwijsondersteunende Webinars
Het Centre for Innovation en het ICLON organiseren webinars ter ondersteuning van online onderwijs. De webinars vinden plaats van 30 maart tot en met 9 april, eventueel tot en met april. Webinars worden dagelijks gepland en bieden informatie en beantwoorden vragen over technische en didactische behoeften voor online onderwijs. Ze staan open voor alle docenten en medewerkers van de Universiteit Leiden. Dit webinar wordt in het Engels gehouden.
Webinars zullen worden opgenomen om het personeel van de Universiteit Leiden te trainen in het kader van onderwijs op afstand. Als u niet wil worden opgenomen, zet dan uw camera a.u.b. niet aan tijdens de webinar. Na het webinar wordt de opname geplaatst in het Video Portal. De opname zal beschikbaar zijn tot 31 maart 2022. Deze opnames kunnen indien nodig gebruikt worden voor verdere scholing.
Richtlijnen
Let op de volgende richtlijnen, zodat iedereen een positieve webinar-ervaring heeft:
- We starten stipt, geen “Leids kwartiertje”. Te laat betekent dat je de introductie misloopt en het verhaal moeilijker te volgen is.
- Maak 5 minuten voor de starttijd verbinding, zodat je de audio en webcam kunt testen. Controleer ook je browser: Kaltura Live Room werkt het beste in Chrome.
- Controleer je achtergrond in verband met je privacy. Zorg ervoor dat er niets zichtbaar is via de webcam dat je niet wilt laten zien.
- Zijn er andere mensen thuis? Laat ze weten dat je in gesprek bent en dat je niet gestoord wilt worden.
- Vergeet niet dat het webinar zich zal richten op didactiek om docenten te ondersteunen. Andere vragen die niet worden beantwoord kun je stellen aan de ISSC-helpdesk.
Heb je problemen met audio of video?
- Log uit en log opnieuw in.
- Overweeg om een ander apparaat te gebruiken (als je aan het telefoneren bent, schakel over naar een computer of omgekeerd).
- Controleer je internetverbinding.
- Controleer je browser. Kaltura Live Room werkt het beste in Chrome.
- Neem contact op met de ISSC-helpdesk als het probleem zich blijft voordoen.