Universiteit Leiden

nl en

Kunst en Cultuur

Boekpresentatie 'De Programmeerbende'

Datum
woensdag 26 februari 2020
Tijd
Locatie
Snellius
Niels Bohrweg 1
2333 CA Leiden
Zaal
174

Als je wilt leren programmeren is er op internet van alles te vinden, ook voor kinderen. Maar, hoe weet een kind dat programmeren leuk is? Wat is dan eigenlijk programmeren, en wat kun je er mee? Voor kinderen leren programmeren, moeten ze eerst enthousiast worden gemaakt voor de mogelijkheden, en dat is precies wat het nieuwe boek “De Programmeerbende” doet.

In het boek 'De Programmeerbende' komen de werelden van de boeken en de computer bij elkaar. 'Maar, het is geen lesboek of schoolboek,' zegt Felienne Hermans, mede-bedenker van het verhaal. 'Het is een spannend verhaal waarin kinderen programmeren, maar ook spannende avonturen meemaken zoals een hack op school.'

Kinderen kunnen al lezend leren programmeren. De programma's die in het boek worden geschreven door de hoofdpersonen kunnen door de lezer zelf nagemaakt worden in programmeertaal Scratch. Eventueel kunnen kinderen deze programma's zelf aanpassen om hun eigen computerprogramma's te maken.  

De hoofdpersoon van het boek is een fictieve versie van Felienne Hermans in haar jonge jaren. Hermans is universitair hoofddocent Programmeeronderwijs aan de Universiteit Leiden. Inge Strijker, schrijver van 'De Programmeerbende', is  onderzoeker en docent HBO-ICT op Hogeschool Windesheim.Op 26 februari presenteren zij hun boek 'De Programmeerbende' met een interactief programma en overhandigen ze het eerste exemplaar aan wetenschapscommunicator Ionica Smeets

Wil jij hier bij zijn? Meld je dan aan!

Tijd Activiteit
14:30 Ontvangst met koffie/thee/limo
15:00 Opening programma
15:15 Programmeerworkshop (leuk voor zowel kinderen & ouders als andere volwassenen) door Felienne Hermans
15:45 Pauze
16:00 Inge Strijker leest haar lievelingspassage voor
16:15 Overhandiging 1e exemplaar aan Ionica Smeets
16:30 Afsluiting/borrel

Geef je op!

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.