Universiteit Leiden

nl en

Congres/symposium

Kom op 20 november naar de Leidse conferentie over outreach - ICAB 2019

Datum
woensdag 20 november 2019
Tijd
Locatie
CORPUS
Willem Einthovenstraat 1
2342 BH Oegstgeest

Meld je nu aan

Schrijf je in voor ICAB 2019, op 20 november in CORPUS in Leiden! Aanmelden kan tot en met 19 november. Dieetwensen kunnen alleen worden gehonoreerd bij opgaven die op 14 november binnen zijn.

Inschrijfformulier

Welkom op de ICAB Conferentie 2019, die geheel in het teken staat van outreach. Wil je kennis opdoen over outreachnetwerken, good practices of recente wetenschappelijke inzichten over hoe kinderen met een diverse achtergrond kiezen voor een bèta- of techniekstudie? Wil je het gesprek aangaan over hoe jouw organisatie outreachactiviteiten structureel kan beoordelen, waarderen en belonen? Of heb je behoefte aan een praktische workshop over het communiceren over wetenschap aan een jong publiek?

Congreslocatie CORPUS. Beeld: Leiden Marketing

Programma

Voorzitter van de dag is Julia Cramer, die bekendstaat als een bevlogen wetenschapscommunicator. Julia is van huis uit natuurkundige; ze is gepromoveerd op quantumtechnologie in Delft en doet nu onderzoek bij de groep Science Communication and Society aan de Universiteit Leiden.

Opening
9:30 uur
Opening door Julia Cramer (dagvoorzitter en onderzoeker wetenschapscommunicatie) en Bart de Smit (vice-decaan Leiden)  

9:50 uur

Keynote door Pedro de Bruyckere

Mythes en waarheden over onderwijs en meer…

Pedro De Bruyckere grasduint in mythes en oplossingen die hij beschreef in zijn twee mytheboeken. Zijn juffen echt toffer dan meesters? En waarom zijn jongens slimmer dan meisjes én omgekeerd (of toch niet)?

Pedro De Bruyckere is pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool in Gent en de Universiteit Leiden. Zijn werk is internationaal bekend en in meerdere talen uitgegeven. Hij blogt in het Nederlands op Xyofeinstein.be en in het Engels op TheEconomyOfMeaning.com 

Ronde 1
11:00 uur

Jamila de Jong (Wageningen University & Research), Agnes Kemperman (UvA & VU)

De VO-HO netwerken: verbinden, inspireren, enthousiasmeren en professionaliseren

Studiesucces in het hoger onderwijs (HO) begint in het voortgezet onderwijs (VO). De regionale VO-HO netwerken zijn uitgegroeid tot een educatieve onderwijsstructuur waarin bijna 60 procent van de voortgezetonderwijsscholen meedoet, en waarin deze scholen kennis delen en gezamenlijke kennis ontwikkelen over onderwijs en vakinhoud.

  Maarten-Harm Verburg (UvA & VU), Demet Yazilitas (Universiteit Leiden), Renée Prins (Technische Universiteit Delft).

Science-studenten voor de klas, drie good practices

Ervaren hoe het is om voor de klas te staan draagt bij aan de keuze voor een loopbaan als leraar. In deze sessie maak je kennis met drie projecten waarin science-studenten voor de klas gaan staan en zo helpen het lerarentekort terug te dringen. Dat zijn het Leids Tutorprogramma, Persoonlijk Assistent van de Leraar en het project 'Doe mee en verhelp het tekort aan bèta-docenten op het VO'.

  Jacqueline Hoornweg (Universiteit Leiden) & Annick Dezitter (Da Vinci College Kagerstraat Leiden)

Nieuw Onderwijs ontwikkelen doe je als VO en HO bij voorkeur met elkaar

Annick Dezitter (rector) vertelt over onderwijsvernieuwing in het voortgezet onderwijs en haar deelname in een project van Curriculum.nu. Jacqueline Hoornweg (directeur) vertelt over het belang van de VO-HO-netwerken bij sterkere samenwerking tussen het voortgezet en hoger onderwijs. 

Zij gaan met deelnemers in gesprek over outreach, onderwijsontwikkeling en het lerarentekort. Wat valt hier te winnen?

  Cocky Booij (VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek)

Gender & STEM, over het doorbreken van genderstereotypen en het interesseren van meisjes voor STEM.

In deze werksessie presenteert Cocky Booij ‘De tien inzichten in Gender & STEM’, samen met voorbeelden van succesvolle interventies die op deze wetenschappelijke inzichten zijn gebaseerd. Vervolgens zal ze met deelnemers in een mini-designaton nieuwe genderinclusieve outreach-activiteiten formuleren, en bestaande activiteiten checken op genderinclusiviteit.

Ronde 2
13:00 uur

Pieter Boerman (Universiteit Twente), Renée Prins (Technische Universiteit Delft), Michael van der Meer (Science Centre Delft), Renske de Jonge (Rijksuniversiteit Groningen, ntb (NWA)

Onderzoek, Onderwijs en Outreach binnen en buiten de school (1/2)

Een presentatie van de good practices bij universiteiten, regionale netwerken, science musea en de NWA.

 

Ben Schippers, Chantal Goes, Tim MacLaren, Kas Ho, Maisam Andarabi, Linde Meijer, Koen Siebel, Demy de Vries (allen Technolab)

Actief leren met Technolab

Technolab Leiden is een leerwerkbedrijf met passie voor actief leren, techniek, wetenschap en talentontwikkeling. Jaarlijks leidt Technolab 100 stagiairs en vrijwilligers op en doen er 20.000 leerlingen mee aan workshops en projecten. Technolab werkt voor de hele onderwijskolom, van speciaal onderwijs tot Technasium, van mbo tot wo, vaak met bedrijven als partners.

 Tijdens deze workshop maken jullie actief kennis met de werkwijze van Technolab.

 

Marian Hickendorff (Universiteit Leiden & Daniël Nieuwenhuizen (Hogeschool Leiden)

Hoe gaat het (met het) rekenonderwijs op de basisschool?

In deze presentatie belichten Marian Hickendorff en Daniël Nieuwenhuizen het rekenonderwijs op de basisschool vanuit twee perspectieven. Ten eerste die van het wetenschappelijk onderzoek: wat weten we over de rekenprestaties van leerlingen en wat wel en niet werkt in het rekenonderwijs? Ten tweede gaan ze in op de rol de leerkracht in het vormgeven van de rekenles vanuit het perspectief van de lerarenopleider.

 

Annemarie van Langen (KBA Nijmegen)

De weglek uit bèta-/technisch onderwijs

Annemarie van Langen presenteert onderzoeksresultaten naar de lekkende bèta-/technische pijpleiding, en vertelt hoe deze te repareren zijn.

Ronde 3

14:25 uur

Pieter Boerman (Universiteit Twente), Michael van der Meer (Science Centre Delft), Renske de Jonge (Rijksuniversiteit Groningen, Nina Kornaat (NWA)

Onderzoek, Onderwijs en Outreach binnen en buiten de school (2/2)

Een workshop over het starten van nieuwe good practices bij universiteiten, regionale netwerken, science musea en de Nationale Wetenschapsagenda NWA.

 

Alex Verkade (Vereniging wetenschapsmusea en Science Centers) & Marja van der Putten (KNAW)

Erkennen en belonen van wetenschapscommunicatiewerk door wetenschappers – landelijke stand van zaken

In Nederland willen we iedereen betrekken bij wetenschap, en dat samen steeds beter doen. Daarvoor is het essentieel om wetenschapscommunicatie te beschouwen als serieus werk. Dat betekent eisen stellen aan kwaliteit en goed werk erkennen en belonen. In deze sessie hoor je hoe dat zou kunnen, en wat er as we speak gebeurt.

Dagafsluiting

15:30

Afsluiting door Julia Cramer (dagvoorzitter en onderzoeker wetenschapscommunicatie), Bart de Smit (vice-decaan Leiden) en Gerrit Kroesen (Decaan TU Eindhoven).  

Over ICAB

ICAB is de samenwerking van de landelijke Innovatie Centra Academisch Bètaonderwijs. Elk jaar organiseert één van de bètafaculteiten in Nederland een onderwijsconferentie over een actueel thema. De Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden is in 2019 de organisator.

Programmacommissie

Het programma is samengesteld door:

  • Annick Dezitter, Rector Da Vinci College
  • Agnes Kemperman, programmamanager vo-ho netwerk Bètapartners, UvA-VU
  • Theo Kosterink, Bovenschoolse directeur, De Haagse Scholen
  • Anne Land, onderzoeker wetenschapscommunicatie, Universiteit Leiden
  • Bart de Smit, vice-decaan Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen, Universiteit Leiden
  • Alex Verkade, Directeur Vereniging Wetenschapsmusea en Science Centers

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie