Universiteit Leiden

nl en

Cursus

Public Affairs Programma: Pakket Context en Media

Datum
maandag 8 april 2019
Locatie
Schouwburgstraat
Schouwburgstraat 2
2511 VA Den Haag

Omschrijving

In dit pakket komen interne lobby en verschillende manieren van externe lobby aan bod en bekijken we de plaats van het public affairs onderdeel binnen een organisatie. Daarnaast bekijken we vanuit verschillende invalshoeken de relatie tussen public affairs en de verschillende media.

Module 1: De context van Public Affairs

Public affairs speelt zich af op een constant veranderend speelveld. Als PA-professional dien je van alle markten thuis te zijn en deze speelvelden te kennen en te kunnen bespelen. Het begint bij het thuisfront: je interne lobby is het allerbelangrijkst. Wanneer je intern de zaken niet op orde hebt, dan kun je buiten je organisatie weinig bereiken. Je gaat samen met een ervaren public affairs manager op zoek naar hoe je je positie intern kunt versterken. Ook is er uitgebreid aandacht voor andere manieren van lobbyen. Wat kunnen we leren van meer activistische manieren van public affairs bedrijven? Hierbij draait het niet om het aangaan van een confrontatie met het betreffende overheidsorgaan, maar om een aanpak die ruimte biedt voor samenwerkingsmogelijkheden.

Module 2: Public Affairs en de Media

In deze module staat de dagelijkse praktijk van public affairs ten opzichte van de media centraal. Je maakt kennis met een aantal instrumenten van public affairs die je in het dagelijks werk kunt inzetten. Een van die thema’s is framen en spinnen. Op welke manier kun je de boodschap het beste brengen? Welke draai kun je er aan geven? Onder leiding van een ervaren professional leer je de fijne kneepjes van het communicatie-vak en leer je de ander met behulp van goed gekozen frames te overtuigen. De media en de publieke opinie spelen een belangrijke rol in relatie tot public affairs. Dit geldt voor zowel traditionele als nieuwe media. Zo zijn redacties van kranten en tijdschriften ontvankelijk voor de bevindingen van onderzoeksrapporten en het strategisch lekken van informatie. Televisie, radio en social media bieden mogelijkheden om grote groepen mensen rechtstreeks te bereiken. Vanuit verschillende invalshoeken wordt de relatie tussen public affairs en de verschillende media belicht.

Meer informatie

Voor meer informatie klik hier

Meer informatie over het Public Affairs Programma

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie