Lezing | Studium Generale
Het ethos van de vlogger & Karaktermoord - Over ethos in de wereld van de literatuur
- Datum
- dinsdag 26 februari 2019
- Tijd
- Locatie
-
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden - Zaal
- 019
(1) Het ethos van de vlogger
Het genre videoblog kent vele vormen. Van de beautyvlog en de shoppingvlog tot de unpacking video en de klusvideo’s. Het zijn allemaal producten in het immense grijze gebied waarin journalistiek, reclame en entertainment vloeiend in elkaar overgaan. Een ding hebben ze allemaal gemeen: de auteur is zeer aanwezig en in alles moeten verwijzingen naar authenticiteit het ethos van de boodschapper vergroten. Of dat nu de beautyvlogger is die in haar meisjeskamer make up aanprijs, of de gitarist die je vanaf de bank leert hoe je Autumn Leaves speelt. Allemaal vergroten ze hun geloofwaardigheid door te benadrukken hoe ongemedieerd hun boodschap is. Met een reeks vermakelijke, hilarische en soms schokkende beelden voert Willem Koetsenruijter u binnen in de wereld van de vlogger en laat hij zien hoe het komt dat we de vlogger op zijn of haar woord geloven. Waarschuwing: sommige beelden kunnen als onsmakelijk worden ervaren.
NA DE PAUZE
(2) Karaktermoord – Over ethos in de wereld van de literatuur
De deskundigheid van vrouwelijke literaire auteurs wordt vaker in twijfel getrokken dan die van hun mannelijke collega´s. Dat blijkt uit recent wetenschappelijkonderzoek naar The riddle of literary quality. Zo wordt het werk van vrouwen lager beoordeeld als het gaat om stijlkwaliteiten en hoger als het gaat om zoiets als ‘herkenbaarheid’. De Lezeres des Vaderlands wijst ons er in haar jaarlijks bijgehouden overzichten op dat het werk van vrouwen in het algemeen minder aandacht trekt en weinig serieuze recensies krijgt. In deze lezing zullen we zien dat het er voor vrouwelijke auteurs in de Verlichting niet veel beter uitzag. We richten ons op de eerste Leidse toneelschrijfster, Adriana van Ryndorp, die in 1723 debuteerde met de vrolijke klucht De driftige minnaars. Het hoofdpersonage Adriana weigert hier te luisteren naar haar familie die haar wil uithuwelijken, terwijl ze maar liefst zes minnaars afwijst die met haar willen trouwen met als argument dat ze niet buigt voor slavernij. In de landelijke pers is dit debuut volledig afgekraakt. Niet Van Ryndorps literaire product stond centraal in de vernietigende recensies, maar de seksuele uitspattingen die aan haar als persoon werden toegedicht. Wie vergelijkingen trekt tussen de Verlichting en onze eeuw, ziet dat er (nog te) weinig ten goede is veranderd.