Festival
Faculteitssymposium Geesteswetenschappen: The Myth of High and Low Culture
- Datum
- donderdag 5 april 2018
- Tijd
- Serie
- Faculteitssymposium Geesteswetenschappen
- Locatie
-
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Voor wie
Alle studenten, medewerkers en alumni van de faculteit en andere geïnteresseerden zijn van harte welkom. Lees hieronder verder voor meer info over aanmelden, het thema en de sprekers.
Aanmelden
Aanmelden is niet nodig! Kies de lezingen die u leuk vindt en loop op het geplande tijdstip binnen op de locatie. Er zal ook een informatiepunt voorzien zijn op 5 april waar u terecht kunt met al uw vragen. Vragen kunnen ook via Facebook of mail geformuleerd worden.
Aanmelden voor een gratis lunch of iets te eten in de avond is wel vereist. Meld u aan via deze link: https://form.jotformeu.com/80722747258362
Voor verdere vragen
Facebook: https://www.facebook.com/faculteitssymposiumhumanities/
Mail: facsymp@hum.leidenuniv.nl
Het thema: The Myth of High and Low Culture
Koning Willem Alexander doet een dab. Bill Nye vertelt zijn publiek over wetenschappelijke fenomenen in zijn tv-programma Bill Nye the Science Guy. Banksy levert met zijn graffiti commentaar op onze hedendaagse cultuur. Disney laat zich door de Oude Grieken inspireren om de geanimeerde kinderfilm Hercules te creëren. Op allerlei manieren is er dagelijks te zien hoe de zogenaamde “high” en “low” - of popular - culture elkaar raken en in elkaar overlopen. Hoe en waarom zijn deze culturele concepten ontstaan? Wat houdt het onderscheid tussen de twee in, en in hoeverre is dit terug te zien in de maatschappij? Wat voor een effect hebben ze op het dagelijks leven en de continuïteit van een klasse gerichte maatschappij? In hoeverre wordt de academische wereld beïnvloed door zogenaamde high en low culture? Op 5 april gaan we deze (en nog veel meer) vragen op de Faculteit Geesteswetenschappen bespreken aan de hand van lezingen en discussies.
Traditioneel is er een enorme kloof tussen hoge en lage cultuur, tussen de patriciërs en de plebejers, tussen de aristocratie en het ‘gewone volk’. Deze kloof bestaat niet alleen uit een politiek machtsverschil, maar vindt ook op cultureel vlak uiting in het geloof dat cultuuruitingen uit de hoge cultuur superieur zijn aan die van de lage cultuur. Noties van kunst en beschaving sluiten vrijwel naadloos aan bij de idealen van de hogere klassen, waardoor niet alleen via politiek, maar ook via cultuur deze (kunstmatige) kloof en hun machtsverhoudingen in stand werden houden. De werelden van kunst en wetenschap waren lange tijd ondoordringbare, institutionele bolwerken waar slechts een geringe elite toegang toe kon krijgen.
Maar is er geen sprake van een toenemende vervaging van de grens tussen de high en low culture? Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog spreekt men wel van het ontstaan van een jeugdcultuur met de daarmee gepaard gaande opkomst van “culturele omnivoren.” Tussen een museumbezoek en het bijwonen van een popconcert wordt nog maar weinig onderscheid gemaakt, zo redeneren sommige onderzoekers. Mocht een dergelijke cultuurrelativistische tendens zich manifesteren in onze huidige samenleving, welke consequenties zou deze dan met zich meebrengen? Een toenemende toegankelijkheid van voorheen van elkaar verschillende culturele instellingen? En welke rol speelt het scharnierjaar 1965, gepaard met een toenemende globalisering, in het proces van cultuurvermenging?
Het lijkt overduidelijk dat de low culture alle hoeken en gaten van de high culture binnendringt om deze te verdrijven. Ook de elite maakt ter communicatie immers veelvuldig gebruik van bepaalde muziek en vormgeving die in eerste instantie aan de popcultuur zouden kunnen worden toegeschreven. Tot slot de belangrijkste vraag: hoe verhoudt de wetenschap zich tot het zojuist genoemde veronderstelde cultuurrelativisme?
Sprekers
In totaal komen 16 verschillende sprekers aan bod waarvan de helft in het Engels zal spreken en de andere helft in het Nederlands. Ons uitgebreide rooster past niet op deze pagina maar mail ons gerust als u een uitgebreid overzicht wenst te ontvangen van het schema! Bovendien zijn er posters met rooster voorzien in het Lipsius-gebouw.
De dag zal geopend worden door schrijver Benjamin B. Roberts, schrijver van het boek ‘Seks, drugs en Rock 'n Roll in de Gouden Eeuw’. Veel schilders uit deze roemruchte periode worden uiteraard vereerd om hun meesterwerken. Maar Roberts toont ons een andere, misschien wel net zo interessante kant, van een generatie bad boys waar onze eigen Rembrandt van Rijn uit Leiden zelf bijvoorbeeld ook bij hoorde. Als jongeling maakte hij namelijk nog deel uit van een losbandige rock’n roll generatie avant-la-lettre. Rondom deze Youth Culture zal onze openingslezing in het Engels draaien, met niemand minder dan Benjamin B. Roberts zelf, om 10.15 in Zaal 019 van het Lipsius-gebouw.
Ons Symposium zal worden gesloten door Bas Haring, hoogleraar aan de Universiteit Leiden en expert op het gebied van Public Science. Dat gebied sluit naadloos aan op ons thema; hoe komt wetenschap tot uiting in onze samenleving en verschillen die uitingen? Verder schreef Haring verschillende boeken, verschijnt regelmatig op televisie en zal een afsluitende lezing geven om 20.45 in Zaal 11 in het Lipsius-gebouw. De titel van de lezing laat niks aan de verbeelding over: ‘Hoge Cultuur is voor Bangeschijterds’.
Daarnaast komen onder andere nog aan bod het Okselhaar van Jezus, Herinnering aan de DDR in populaire cultuur, Hoog en Laag tellen, Russische Cultuur van Hoog tot Laag, het koloniaal Verleden van Frankrijk, Vulgair Latijn en Apologie van de Middelmaat toegespitst op Nederlandse literatuur. Tot dan!