Lezing
‘Weet je nog hoe ik heet?’ Hoe politieagenten kinderen instrueren in getuigenverhoren
- Guusje Jol
- Datum
- dinsdag 13 februari 2018
- Tijd
- Serie
- Lectures in Discourse Studies
- Locatie
-
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden - Zaal
- 0.01
Abstract
In discussies over seksueel geweld wordt vaak getwijfeld aan hoe waarheidsgetrouw het relaas van het slachtoffer is. Dat is in het strafproces niet anders. Daarom is het van belang dat het verhoor van slachtoffers van seksueel geweld zorgvuldig gebeurt. Dat geldt zeker óók, en misschien nog wel méér, voor kinderen die vermoedelijk slachtoffer zijn van seksueel geweld. Daarom moeten verhoren met kinderen aan een reeks eisen voldoen.
Tijdens de presentatie zal ik kijken naar een van die eisen, namelijk dat de politieagent het kind vooraf instrueert voor bepaalde situaties. Deze instructies moedigen het kind aan ‘ik weet niet’ te zeggen als ze iets niet weten, te vragen om uitleg als ze iets niet begrijpen en de politieagent te verbeteren indien nodig. Het achterliggende doel is te voorkomen dat het kind ‘zomaar een antwoord’ geeft omdat het denkt dat het daarmee de politieagent een plezier doet. Een ander doel is te voorkomen dat misverstanden blijven bestaan omdat het kind de politieagent niet durft te verbeteren.
Ondanks het belang van deze instructies is er in onderzoek nog nauwelijks aandacht besteed aan hoe de instructies er in de praktijk uit zien. Tijdens de presentatie zal ik aan de hand van voorbeelden uit verhoren laten zien hoe en wanneer instructies vorm krijgen in interactie met het kind en hoe de instructies worden geoefend. Ook zal ik de vraag stellen of deze oefeningen wel overeenkomen met situaties in de daadwerkelijke ondervraging.
Bio
Guusje Jol is sinds november 2013 promovenda bij de afdeling Nederlandse Taal en Cultuur/Centre for Language Studies aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Voor haar promotieonderzoek bestudeert ze politieverhoren met kinderen die vermoedelijk slachtoffer of getuige zijn van een seksueel misdrijf.