Universiteit Leiden

nl en

Congres/symposium

Werkconferentie Redesigning Learning Spaces

Datum
2 juni 2017
Tijd
Bezoekadres
Kasteel Oud Poelgeest
Poelgeesterweg 1
2341 NM Leiden

Onderwijs- en studieruimtes worden steeds meer ingericht om activerend en samenwerkend leren te ondersteunen. Studenten leren in verschillende samenstellingen met elkaar en met hun docenten. Daarbij kan ook interactieve technologie worden ingezet; bijvoorbeeld om de externe mensen te consulteren via video-conferencing, kennis of opinie te toetsen met stemkastjes, augmented reality en hackathons.

  • Zijn onze bestaande lesruimtes voldoende ingericht op activerend onderwijs?
  • Welke vaardigheden heeft de docent nodig om les te geven in een technologierijke leeromgeving?
  • Hoe kunnen we gezamenlijk de volgende generatie Learning Spaces van de Universiteit Leiden vormgeven?

Deze en meer vragen worden beantwoord in de werkconferentie Redesigning Learning Spaces. De uitdagingen en mogelijkheden waar we gezamenlijk voor staan zullen worden besproken en samengevat. De uitkomsten van het congres zullen de basis vormen voor vervolgactiviteiten. 

Programma

Welkom
prof.dr. Hester Bijl, Vice-Rector, Universiteit Leiden

Introductie
drs. Marja Verstelle, programmamanager ICTO, Universiteit Leiden

Presentaties

  • ms Jackie Bagnall BA, FHEA, RSA, Deputy Director One Planet MBA, Senior Lecturer Leadership, University of ExeterExeter University (Russell group) heeft het afgelopen decennium veel geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs. De (her)inrichting van les en studieruimtes speelde daarbij een belangrijke rol. Jackie kijkt terug op het effect van deze investeringen op de kwaliteit van het onderwijs en deelt ervaringen vanuit studenten en docenten perspectieven.
  • drs. Marij Veugelers, consultant Campus Development (expertise learning spaces), Universiteit van Amsterdam: Aan wat voor criteria moet een succesvolle Active Learningspace aan voldoen? Wat kunnen we leren van voorbeelden uit binnen en buitenland?
  • drs. Marjana Rhebergen, Afdelingshoofd Informatisering en Facilitaire Zaken, FDR (Universiteit Leiden): De Faculteit der Geesteswetenschappen ontwikkelde een Active Learning Space in samenwerking met docenten, studenten, meubelontwerpers en vastgoedmanagers. Wat kunnen we leren van dit proces? 

Classroom of the Future
Introductie door Sjoerd Louwaars, Centre for Innovation, Universiteit Leiden: Hoe ziet een lesruimte er over 10 jaar uit? Met welke ontwikkelingen moeten we rekening houden? Meubelontwerpers, technologische experts en architecten schetsen een beeld van de toekomst.

Lunch

Problem-solving workshop
Wat zijn de uitdagingen en kansen aan de Universiteit Leiden? Hoe kunnen we samenwerken?

Plenaire afsluiting
dr. Harriët Sjerps, onderwijskundig adviseur ICLON (Universiteit Leiden): Vooruitblik op volgende stappen voor de Universiteit Leiden

Doelgroep

  • faculteiten (onderwijs en bedrijfsvoering)
  • studenten
  • vastgoed
  • facilitair bedrijf
  • bestuur
  • onderwijskundige expertise centra.

Kosten

Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Een lunch is inbegrepen.

Aanmelding

U kunt zich aanmelden voor deze conferentie met het online aanmeldingsformulier.

Organisatie

Het congres wordt georganiseerd door het ICLON in het kader van het universitaire ICTO programma.

Meer informatie: Harriët Sjerps (infoho@iclon.leidenuniv.nl).